fredag 19 augusti 2011

Grönsakskompisar.

Vad vore grönsakslandet utan alla vackra sommarblommor? Säkert lite mer lätt-
skött men ack så trist. Fy för att rensa ogräs utan att ha en enda vacker ring-
blomma som sällskap att vila ögonen på.


Plocka, plocka och plocka får man gärna göra om man odlar ringblommor. Stora
fång med blommor kan man unna sig. Plocka ska man göra, vilket härligt krav, för
att blomman ska luras att tro att det inte är höst än på långa vägar. Ringblommor
fungerar nämligen som så många andra ettåriga växter, om de tillåts sätta frö tror
de att sommaren är på väg att ta slut och slutar producera nya blommor.



´Indian prince` heter den vackra ringblomman som ni säkert sett skymta förbi här
på bloggen ibland. Dess framsida är vackert varmorange och baksidan är om möjligt
ännu vackrare. Den mörka, nästan svarta, blåklinten ´black boy` passar perfekt till
Har man gott om dillkronor är de limegröna blommorna jätte fina som utfyllnad.
Annars går det lika bra med daggkåpa som oftast finns i överflöd i perennrabatten .

För att buketten ska kännas lite mer spännande och floristisk  har jag vikt några
strandirisblad lite kors och tvärs över. En liten detalj som gör stor skillnad. Som om
det inte räker med att buketten är vacker...... floristen i mig vill alltid ha roligt
och pröva något nytt. Min trädgård är min lekstuga och jag borde leka oftare.



Här har vi den omtalade och fantastiska baksidan. Hela blomman är som en
flammande vacker solnedgång. Den blir extra vacker i solljus men det var som
sagt var länge sedan det hände.



Bönorna och morötterna får sällskap av ringblommor, gurkört, blåklint och dill.
En färgstark kombination som man blir glad av. Såhär års börjar annars många trädgårdsland se lite småtråkiga ut eftersom så mycket redan är skördat. Har man
sått lite ettåriga blommor behöver det aldrig bli sådär trist och öde som det skulle
blivit annars. Ja föresten man behöver inte ens så dem......mer än första året då.



Underbara härliga dill. Har ni sett vilka vackra blommor den har. Jag uppskattar den nästan ännu mer som snittblomma än som krydda.



Ha en fortsatt färgglad
och nyttig skördetid.

Trevlig Helg!
Flitiga Lisa



4 kommentarer:

  1. Läckert, läckert. Jag älskar när "vardagliga" blommor som ringblomman får spela första fiol i vackra arr. Så snyggt! Och så den där svarta killen och dillen. Tack för dagens färgboost.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Åh så fint!
    Nu har du ialla fall inspirerat mig till att odla mer ettåringar:-)
    Kram Hanna

    SvaraRadera
  3. Jag saknar verkligen ringblommorna, förr gjorde jag buketter av ringblomma, dillkrona och sockerärta... såå vackert ♥ Hoppas djuren mår bra :) Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Vad roligt att du hade kikat förbi min blogg. Kom gärna igen! :-)
    Du hamnar helt klart i min länklista. Hit återkommer jag gärna.
    Som du såg är våra höns ett av mina favoritämnen att skriva om (det blir inte så mycket trädgård just nu. Jag har en växande mage i vägen). På sikt hoppas jag att vi också kommer att ha får, även om det inte blir i den utsträckningen som hos er.
    Nu ska jag kika vidare hos dig!
    Hej!

    SvaraRadera