lördag 31 augusti 2013

Växthuset - inte bara tomater.

Idag blir det lite smått och gott från växthuset, mest smått.

Här växer det annars mest tomater. De tar stor plats och får mycket omtanke av mig men lite annat är det också kul att ha i sitt växthus. Vackra färgsprakande tagetes, värme-krävande basilikor och en och annan liten kinkig sak måste man ju unna sig.




Växthuset har även blivit en plats där jag förvarar en massa trädgårdsprylar som jag vill 
ha nära till hands. Allt smått överblivet trädgårdspynt har också en viss förmåga att 
hamna här och så tycker jag förstås om att pynta med levande ljus. Visst låter det lite rörigt. Ja det är inte alltid snyggt men det är praktiskt.





Rödbladig basilikan är en lite udda snygging och den ätbara kryddtagetesen´Tangerin 
Gem´ kan lysa upp vilken mulen dag som helst.




Jag tycker nog inte ens att aubergine är gott, ändå står det en liten lusig planta i mitt växthus. Jag föll för de söta lila små blommorna och tyckte väl lite synd om den där den stod i en alldeles för liten kruka på plantskolan och på den vägen är det.



Vindruvorna fotade genom växthusglaset.

De är små, de är sura och lite hårda i skalet och de innehåller en förfärlig massa kärnor...
men vad gör det. Är man vindruva är man förlåten. Jag är nog mest förundrad över att det överhuvudtaget går att odla dem här på våra breddgrader. I nästa inlägg tar vi oss en
lite närmare titt på tomaterna. Tills dess, ha det så gott. 



Elisabeth





7 kommentarer:

  1. När jag läser om ditt växthus så kommer tankarna till det växthus jag hade förra skördesäsongen......jag hade kombinerat mys med odling. Vilka fina aubergine du har...../M

    SvaraRadera
  2. Mysigt och blandat i ditt växthus. Vindruvor har jag också i mitt växthus och iår har de gått riktigt bra.

    Ha det gott, Birgitta

    SvaraRadera
  3. Vad vore ett växthus utan lite trivsamt smått och gott?

    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Så härligt men all den egna skörden...ett växthus behöver allt smått och gott för att skänka trevnad till alla som stiger däri....=)

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Stort och mått i en härlig blandning gör trivsamheten stor, tycker jag. Har ännu inget växthus men drömmer om att i framtiden få bygga ett eget litet orangeri när brygghuset ska ses över.

    Ha en härlig helg!

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  6. Ett växthus precis i min smak.
    Kul att hälsa på hos dej igen :)

    Marie

    SvaraRadera
  7. Såå mysigt i ditt växthus!
    Och härligt med lite storstad, det längtar jag med efter!
    Kram till dig!

    SvaraRadera