söndag 25 augusti 2013

Lamm mönstring och lite annat från fårens värld

Det händer mycket på lammfronten nu men så värst många inlägg har det inte blivit i sommar. För visst är det väl så att det är mycket roligare att fota små söta lammungar ä lite smått bråkig tonårsbagglamm. De börjar bli stora nu de små liven. Sommaren håller på att övergå i höst och då är det mycket som ska hända i fårvärlden. Livlammen ska väljas ut, lammen ska vänjas av från sina mammor och slakten ska planeras och verkställas.


Ingående studier av Leichesterlockarna.

I förra veckan mönstrade vi Gotlands- och Leichesterlammen. De vägdes och vi bedömde deras kroppar och pälsar för att kunna plocka ut de bästa till liv. Nu ska jag bara rapportera in alla siffrorna från bedömningen för att få fram en massa information om mina lamm. Sedan ska jag nörda ner mig riktigt ordentligt i statistiken, som grovt förklarat, plockar bort miljöfaktorerna och gör att jag mer rättvist kan jämföra mina djur med alla andra djur av samma ras. Jag har nästan bestämt mig för vilka djur vi ska behålla och vi har anmält det snyggaste bagglammet till riksbedömningen.


På plats på och vid mönstringsbordet.


Man bedömer djurens:

Kroppsform (bog, rygg, lår): 1-10
Färgnyans: hela skalan från vitt till svart men vanligast är ljusgrått, grått och mörkgrått.
Färgpoäng: 1-6
Lockstorlek: liten lock, medel lock och stor lock
Lockpoäng: 1-6
Pälshår: (glansighet, silkighet) 1-6
Täckning: 1-6
Helhetspoäng:1-6


Nyfikna åskådare.


Ha en fin vecka
Elisabeth


6 kommentarer:

  1. Trevligt inlägg! Roligt att få lite inblick i "fårnäringen". /M

    SvaraRadera
  2. Spännande att välja ut de finaste till kommande generationer.

    Sv: skyltarna till hallonen är gjorda av loppisfyndade skedar, som bankas ut och sedan stämplas med bokstavsstansar. Ett riktigt roligt pyssel som dessutom håller bra mycket bättre än tidigare träskyltar.

    Kram Ellinor

    SvaraRadera
  3. Intressant! Tänk så mycket jobb det ligger bakom fåravel. Och så svårt det verkar... livfår. Stackarna som inte blir godkända får väl bli kotletter då och fårskinn kan jag tro? Men så är det, inte får man bli för sentimental och blödhjärtad inte. Det är nog tur att jag inte är fårbonde ändå!

    Ha det fint!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Det är en hel vetenskap det med. Vad roligt det låter. Närmar det sig klipptider nu? Jag ser fram emot att spinna garn till dig.

    SvaraRadera
  5. Åh,herregud,det är mycket att bedömma...inte bara.;))Ha en fin vecka.Kram Ulrika

    SvaraRadera
  6. I would love to know what you mean by "Lockstorlek: liten lock, medel lock och stor lock", It translates into English as "cap size". From the Swedish, it appears to refer to the curl in the locks of wool.

    SvaraRadera