fredag 12 april 2013

Månadens favoritväxt - april: iris

Än är det inte mycket som vågat trotsa kylan, spränga den frusna jorden, titta upp och börja blomma. Irisarna är, tillsammans med snödropparna, ett litet undantag. Här under silverpäronträdet lever den ett ganska skyddat liv med värmande trampstenar och grusgången som närmaste granne. Grusgången verkar vara den perfekta barnkammaren för små självsådda lökväxter. Jag kan inte minnas att jag någonsin satt några lökar exakt här men det är bara att tacka och ta emot. Lite "fel" är bara charmigt och visst är det härligt när blommorna trivs och blir fler.



























Mullvadshögar och snö i rabatterna är kanske inte fullt lika charmig och inte har jag 
hunnit klippa ner fjolårets gamla perenner heller. Ja ni förstår kanske varför det inte
blivit så mycket bloggat om trädgården de senaste veckorna. Jag suckar över mullvadarna som invaderat säkert en tredjedel av trädgården men allt är relativt.... Igår kväll knackade grannen på och berättade att vi hade tio vildsvin i fårens hage bakom ladugården. Jag vågar inte tänka på vad som skulle kunna hända om man får in ett sådant gäng i trädgården.


Stor trädgårdskram
Elisabeth



15 kommentarer:

  1. Oh, så blå de är dina irisar. nästan självlysande där i det vinterbrungrå. Roligt att något har tittat upp efter vintern - och inte bara jordhögar. Det låter ju ruskigt det där med vildsvinsflocken tycker jag... Men de ger sig väl inte på era får hoppas jag?

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hoppas verkligen de är snälla mot fåren med de ger ju sig på hundar så man kan aldrig veta. Det vorje ju för hemskt om de skulle.... jag vågar inte ens skriva det. Men enligt uppgift så var fåren helt lugna även om grisarna var ganska nära. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Den vackraste bild jag sett på länge. En syn som gjorde att det hände saker i mig, ibland behövs inga ord
    Tack från mig som följer en hel del bloggar - har ingen egen blogg men väl en trädgård som ger mig glädje.
    Låt oss njuta av varje dag vi får vara med om
    Mvh Maj-Britt

    SvaraRadera
  4. Tack Maj-Britt. Så kul att du även tog dig tid att lämna en liten kommentar. Kram Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Vilka härliga Irisar. Undebar färg. Så trist med sorkhögarna. På de få ställen där snön hade gått bort i trädgården har jag sett att det är högar hos mig med. Idag har jag fått ett nytt tjockt vitt täcke över allt igen. Suck!! Hoppas det var det sista för denna säsongen.
    Inte kul med dessa vildsvin som förökar sig lavinartat. Har fått ett gäng som vandrar inte så långt från där jag bor. De får gärna hålla sig på avstånd.

    Ha en skön helg

    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Vackert!
    Irisar har jag aldrig provat, men jag gillar de verkligen :)

    Trevlig helg, Marie

    SvaraRadera
  7. Tyvärr krånglar min "dator" eller vad det är väldigt ofta så jag kan tyvärr inte se den fina bild som kommenteras. Synd!
    Men vildsvin så nära....hoppas de ger sig av för de vill man väl inte ha inpå knutarna/M

    SvaraRadera
  8. Underbara vårblommor som spirar hos dig. Här längtar jag så efter den första snödroppen, kanske blir det snart för nu har vi snöblandat regn och det verkar bli mildare.
    Vildsvin är inget kul. Utanför våran by finns det gott om sådana och flera jägare har skjutit ett stort antal.Man hoppas de inte kommer in i trädgårdarna. Jag har aldrig hört att de gett sig på andra djur.
    Önskar dig en fin lördag, hoppas vårvärmen kommer nu.....
    Kram Raina

    SvaraRadera
  9. hej o kul att titta in hos dig,du skriver att du bor i zon 4-5, vi har här nere i zon 1 fortfarande små snöfläckar kvar.så våren ja..var hos vänner idag o fick se ljuvliga snabba pigga hoppande lamm precis som på dina bilder, här är det än så länge bara hönsen som sprätter omkring,hälsn ninni

    SvaraRadera
  10. Irisar är ena riktiga tuffingar och så är de jätte fina
    tyvärr har inte mina stuckit upp sina små huvuden än
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  11. Kommer vildsvinen tillbaka kan du skicka dem till mitt trädgårdsland. Det skulle må bra av lite bökande..

    SvaraRadera
  12. Vilka härliga så blå charmknippen!
    /EvaLinnea

    SvaraRadera
  13. Dina irisar ser underbara ut. Våriris måste jag nog prova.
    Usch för vildsvin i trädgården! Jag har nog med rådjur och sniglar, men jag vet att grisarna kommer allt närmare här också.
    Ha det fint,
    Carina

    SvaraRadera
  14. Jätte söta iris! Mindre trevligt med mullvad och vildsvin i och runt trädgården.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  15. Jättefina är dom dina irisar. Men usch så trist att du fått mullvadar. Här är det ännu "bara" rådjur och kaniner som lever om och äter av växterna. Hoppas det löser sig.

    SvaraRadera