onsdag 5 oktober 2011

Höstkrukor.

Nej någon "total makeover" är det inta tal om för mina krukor men liten höst-
renovering sitter kanske inte helt fel. Det är märkligt hur fina sommarblommorna
hållt sig trots att det varit höst ett tag nu. Men så plötsligt en dag blir läget helt
akut. Man tröttnar på putsande och plockande och då måste de bara bort. Helst
redan nu, eller helst igår. Bort, bort, bort.


Inte bort med allt kanske. Har det tagit en hel sommar för silverfallet att bli  så
här stort och frodigt behåller man det mer än  gärna ett tag till. Dessutom tål det
ju lite frost precis som bacopan. Det enda nya är egentligen muhlenbeckian och
den stora ljusrosa ettåriga ljungen i mitten.



Färgen på ljungen är så söt men ur hållbarhetssynpunkt föredrar jag den fleråriga
calunan. Den mer färgsprakande sorten av erica ljung har nästan försvunnit från
marknaden på bara några år.Ingen kan vara mer glad över detta än vi som
jobbar i blomsteraffär, äntligen slut på det evinnerliga vattnandet av dessa
skräpiga plantor.


Är det fler än jag som tycker att det börjar bli svårt att fotografera. En mulen
dag räcker inte ljuset till och i solsken blir det inte heller så bra. Långa skuggor
och skarpa kontraster är inte särskilt kul. Jag vet inte hur många gånger jag har
försökt fota mitt lilla stilleben på uteplatsen utan att bli riktigt nöjd.

 

Närbilder är oftast lite lättare. Här har vi prydnadskål, en riktig höstfavorit som är
lätt att dekorera och piffa till efter tycke och smak. Lite ull från våra Gotlandsfår
passar bra och värmer frusna hösthjärtan.

 

Blanka röda nypon blir en pulshöjare. Riktigt, riktigt färgsprakande. Det är bara
att välja dekoration efter humör. Hösten är ju både och på något vis. Lite
kontrasternas tid. Färgsprakande och dov, varm och kall, lugn men ändå inte.
Kort sagt lite av varje.

Stor höstkram.
Flitiga Lisa


7 kommentarer:

  1. Det blev ju jättesnygga höstkrukor!
    Har en dekoration tidigare och sen köpte jag två ljusrosa ljungplantor igår och satte ute bland annat som får växa kvar. Jag har nämligen också väldigt svårt att kasta sånt som fortfarande blommar!

    SvaraRadera
  2. Hej Flitiga Lisa !
    Jättesnygga höstkrukor ... syns att du är ett blomsterproffs !

    Har också svårt att ta bort sommarblommor som blommar, men till slut känner man precis som du bort,bort,bort !

    Härligt att det finns så mycket fint att pryda höstkrukorna med så vi får lite pynt att glädjas åt nu när hösten verkligen knackar på ! Även om den är vacker så kommer mörkret såå tidigt nu på dagarna !
    ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Jag tycker inte om höstljung. Men jag älskar din krukplantering! Ja, hela det fina arrangemanhet med stolen och pyntet tillsammans med den stora krukan såklart.

    Det har ju kommit en hel del nya vackra ljungsorter på sistone - som den du visar tex - så det är väl dags för mig att revidera mitt "tyckande" :-) Tack för tankeställaren...ska försöka tycka lite mer om höstljung :-)

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  4. Fina planteringar! Jag är inte heller förtjust i höstljung för egen del men kan tycka att det är fint som i dina planteringar. Annars påminner det mig mest om begravningsplatser...
    Utanför Kungsbacka finns det stora ljunghedar och där kan man verkligen säga att ljungen kommer till sin rätt. Där är den fantastisk.

    Ha en fin dag!

    /Anna

    SvaraRadera
  5. ja det va fina höstkrukor...jag tycker om ljung, de står sej länge... Du är välkommen med i min tävling om en trädgårdsbok..jag drar vinnaren på lördan..

    SvaraRadera
  6. Det blev jättefint i dina krukor och korten tycker jag ser jättefina ut. Om det är soligt har jag provat att underexponera en aning för att sen justera en aning i efterhand. Värt att prova. Ha det gott!

    SvaraRadera
  7. Så duktig du är! Kanonfina planteringar, och så läckert med ullen:-)
    Kram Hanna C

    SvaraRadera