söndag 15 maj 2011

Heja blågult.

Ishockey VM intresserar mig inte nämnvärt men här kommer ändå
en liten blågul hälsning från rabatterna hemma hos oss.

Jag vill samtidigt passa på att varna känsliga läsare
för att det i detta inlägg kan förekomma mycket tulpaner,
väldigt mycket tulpaner.


Tulpaner (yokohama?), pärlhyacinter, bellis, bollvivor och ännu mer tulpaner.
Alla är de lättskötta trotjänare som sprider sig villigt.

Kejsartulpanen White Emperor, eller Purissima som den också kallas,
är vit enligt lökpåsen men skiftar i lime och svavelgult.
Vitt är snyggt men det här är ännu snyggare.



När blomman slagit ut blir den så klart vitare.
I förgrunden syns vit fänrikshjärtan som mer än gärna frösår sig.



Mitt senaste tillskott Yellowa, är svavelgul och har fyllda blommor.
Jag hoppas den återkommer lika snällt som sina kompisar ovan,
för den är verkligen alldeles, alldeles underbar.


Titta så vacker den blir när den slår ut.
Jag skulle tro att diametern på blomman är minst 10 cm.


Färgen skiftar beroende på ljusförhållandena.
Jag kan bara inte sluta att fotografera den.


Här borde jag ha slutat fotografera.
Jag kunde väl åtminstone kammat mig innan.....men det bjuder jag på.
Ni ser i alla fall att jag inte överdriver om storleken.


O, vad det är härligt att ha mängder av tulpaner i rabatterna, då kan
man passa på att frossa lite och vara florist även hemma.



   Men ska jag vara riktigt, riktigt ärlig så är jag lite för snål för att plocka många.
Tulpanfrossa får jag ha utomhus såhär års. Det är lättare att köpa buntvis i affären
än att offra en enda skönhet i rabatten. Sådan är jag.



Ha det så gott. Heja Sverige!

Flitiga Lisa




2 kommentarer:

  1. Hej Lisa!
    Tack för kommentar hos mig:)
    Finfina tulpaner du bjuder på, jag har haft White Emperor tidigare men den har försvunnit, måste plantera den igen.
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  2. Den där stora maffiga gula var ju en snygging men bäst gillade jag dina fina arrangemang du visade. Det understa var ju superläckert helt enkelt!

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera