onsdag 27 april 2011

Påskliljeparad.

I helgen dök de upp, de allra första påskliljorna (eller man kanske ska säga
narcisser) men det är först nu som de börjar ta plats och synas i rabatterna.
De är verkligen efterlängtade för det har sett lite trist ut sedan krokusen blommat över. Alla sorter har sin charm och mångfalden är enorm. Själv föredrar jag de 
vita, cremefärgade och ljusgula framför vanliga gula och min absoluta favorit
är den lilla söta Thalia som ännu inte börjat blomma.

Tv. stora knallgula Hollywod, övriga se nedan.

Här har jag radat upp lite godsaker. Jag är egentligen ingen samlare men när jag
ser dem såhär tillsammans känner jag att jag absolut kan tänka mig fler sorter.
Att jag inte har några dubbla gammaldags sorter är lite synd med tanke på att
jag har en riktigt gammal lantträdgård. Till hösten ska det bli ändring på det och
jag har redan förberett mig genom att rita en liten karta på rabatterna och
prickat in var de olika lökväxterna finns. Man tror ju alltid att man ska komma
ihåg hur det ser ut när det blommar med det slutar oftast med att jag gräver
ner lökarna lite på måfå. Nu är det dags för ordning och struktur. Jag har en plan.


                 White Lion                                                      Double Flower Drift 

                  Salome                                                             Minnow

                     Ice Follies                                                    Mount Hood



Jag låter dem gärna flyta på ett vackert fat fyllt med vatten. Blommorna kommer
mer till sin rätt när man ser dem uppifrån tycker jag. De små underverken förtjänar
verkligen att beskådas på nära håll. Dessutom är doften fantastisk.


Vårkramar
Flitiga Lisa


1 kommentar:

  1. Narcisser är så härliga! Vad många fina du har. 'White Lion' och 'Mount Hood' ska definitivt upp på "vill-ha-listan". I dag har jag vårstädat bland mina 'Flower drift' så nu ligger flera av dem på marken. De gillade inte när jag tog bort de vissna perennerna... Men de kommer säkert igen, om inte annat till nästa år.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera