söndag 24 april 2011

Påsk hos oss.

Vilken härlig påsk vi har. Solen skiner och det är varmt och gott .
Jag går runt i trädgården och myser och unnar mig att vara lite lat. Rycker ett och annat ogräs men alla stora projekt får vänta tills påsken är över.

Efter några galet intensiva dagar i fårhuset kan vi äntligen pusta ut ta det lite
lugnare. Att sköta lamningarna har de senaste dagarna varit mer än ett heltidsjobb
men nu är det gott som över för i år. En tacka till är det som ska lamma och
sedan är lamningssäsongen slut.


Härliga gula hyacinter. I år får de pryda uteplatsen men de är egentligen en
investering för framtiden. Tänk så snygga de kommer att bli i lusthusrabatten.



Ett silverpäronträd var det allra första jag planterade när vi flyttade till
Högagärde för sexton år sedan. Jag hade sett en bild i den första trädgårds-
tidning jag någonsin hållit i min hand (Allt om Trädgård) och den bilden etsade 
sig fast på näthinnan. Svärföräldrarna beordrades att ta med sig sin rosenbuske
och sina röda tulpaner när de flyttade från gården. Mina drömmar var silvriga
och blå och fick inte störas av andra färger.

På söder sidan bakom rabatten har vi en liten uteplats i lä invid husväggen.
Sommartid är det oftast för varmt att sitta här men vår och höst känns läget
perfekt.


Alla rabatter måste ju ha ett namn så att man vet vilken rabatt man talar om, så
även denna. Detta är alltså trekantsrabatten. Vår hund max vill helst springa rakt
igenom den så han har fått en egen liten stig med trampstenar som syns i nederkanten.


Vår pynta med lite krukor måste man ju alltid göra och det känns tryggt att ha dem
nära huset. Lite för värmens skull men jag inbillar mig också att jag har lite mer
koll på dem om de inte är för långt bort. Det blir ju lite passande med vatten.
En liten rostig höna och hennes kyckling bor i trädgården hela året men så här till
påsk har de fått en lite mer framträdande plats.


Jag vet inte varför jag  alltid föreställer mig våren som rosa när den i själva verket
mycket oftare är gul, vit och blå?


En liten äng med vårblommor. Ja det ser nästan ut som det. Den blå scillan,
porslinshyacinten och vårlöken är alla växter som tar för sig och trivs under silverpäronträdet. För ett par veckor sedan fanns här bara enstaka snödroppar.
Rabatten byter snabbt skepnadoch nu är vi redan inne på den andra blomningen. Snart kommer hyacinter, pärlhyacinter och tovsippor att ta vid.


Så en liten resumé över vårens allra första. Det är ungefär en vecka sedan jag tog
dessa bilder med det känns som en evighet sedan.

Härliga iris, ja nu har de blommat över. Vad just den här sorten heter vet jag
inte men en sak vet jag, den trivs. Jag tror att det är dags att dela lite på lökarna
och sprida glädjen i trädgården.


J.S. Dijt heter denna vackra men aningen svårflirtade iris. Jag köpte en rejält stor
påse för några år sedan men de vill inte bli fler, snarare tvärt om. Frösår sig gör
den förstås men då blir den klarblå och får flytta in under silverpäronträdet.

En vacker men namnlös snödroppe. Så synd att jag inte har skrivit upp namnet
någonstans. Jag har en trägårdsdagbok där jag mycket ambitiöst skriver upp
viktiga saker och namn men tyvärr har jag misskött mig de senaste åren så den
var inte till någon hjälp.

Lila krokus kantar rabatten längs grusgången. Våren har fullständigt exploderat de
senaste dagarna och nu är även de att minne blott. Ja nog går det undan alltid
och här får man skynda sig att lägga ut bilderna innan de blir historia. Enstaka
påskliljor har redan börjat blomma men dom godsakerna tror jag att vi sparar
till efter påsk. Jag har alltid tyckt att påsklilja är helt fel namn efter som de alltid
blommar senare men i år passar namnet för en gångs skull riktigt bra.

Glada påskhäsningar
Flitiga Lisa



2 kommentarer:

  1. Så mycket fint du har! Din Iris i blått heter nog `Katarine Hodgkin´ Jag har den också:)
    Påskliljorna blommar här också passande nog.
    Trevlig fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Tänk att jag inte visste att det finns gula hyacinter. Man lär sig varje dag. Vad glad man blir av alla vårtecken, och att njuta av solen i varje hörn. Det gäller att vara med hela tiden! Härliga dina lamm ser ut!

    SvaraRadera