söndag 28 december 2014

Julfint med hyacintkrans och amaryllisar.

Julfriden håller sig kvar ett tag till. Vi myser, äter julmat och njuter av julens alla blommor. Hyacinter och amaryllis känns ungefär lika viktiga som maten på julbordet.
Det är sådant man kan kosta på sig att säga när man inte behöver vara hungrig. ;-)

Hyacint kransen på matsalsbordet.
I år blev det en hyacintkrans på julbordet. Jag har använt ställningen från en trasig salimkrans och fyllt den med mitt bästa julgodis: hyacinter, äpplen, kanel, mjuken och några udda julgranskulor.


Hyacintlökarna har spolats fria från jord och varsamt förts in  i kransen genom ett
större hål tillsammans med övriga ingredienser. Det låter lite som matlagning ;-) och det är viktigt att hyacinterna börjat slå ut lite annars stannar de av i utvecklingen av 
den ganska tuffa behandlingen.

Ja det är förstås lite pilligt att få till en hyacintkrans men med lite tålamod går det.

Solitära amaryllis är fina i en stor vas. Ha en eller flera amaryllisar. Det blir fint
vilket som 

Amaryllisarna hamnade på pianot. Jag kände att jag ville ha det ganska sparsmakat utan en massa andra blommor men inte för enkelt. Man kanske inte kan variera sina amaryllisbuketter i det oändliga men det finns ganska mycket man kan hitta på med ull, mjuken, band, nålar och en liten julskylt.

En liten närstudie av amaryllisstjälken. 


Ha det gott mina vänner
och håll kvar julfriden lite till

Elisabeth



6 kommentarer:

  1. Så otroligt vackert! Både hyacint kransen och de super snygga amarylliserna!!! Ha det jätte fint i fortsättningen av jul ledigheten.Jag jobbar hela natten ...men sen...en hel vecka ledigt...kan knappt tro det...precis som med snön på julafton!/ Karla.

    SvaraRadera
  2. Oh så fint du har fått till det, verkligen....
    Kram

    SvaraRadera
  3. Håller med övriga som kommenterat. SÅÅÅ vackert du har gjort det . Speciellt förtjust blev jag i Amaryllis "pyntet. GOD Fortsättning ..../M

    SvaraRadera
  4. Vilken fin idé med kransen på bordet. Du har så fina tips att komma med till oss. om jag bara kunde ta mig tid att göra lite också Annars så njuter jag av det du gjort. Har sparat bilden.
    Önskar dig en fin och skön vecka snart är det helg igen
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Otroligt vackra dekorationer har du gjort! Som vanligt. Kransen var helt läcker, men jag vet att jag skulle ha av varenda hyacint om jag skulle försöka.....
    Agneta kram

    SvaraRadera
  6. Du gör så vackra saker! Synd att du inte bor nära mig - då skulle jag komma som ett skott och göra hemma hos-reportage till bostadsbilagan :D

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera