lördag 20 juli 2013

Högsommar och skördetid

Härliga soliga sommardagar när skuggan är skön och kvällarna fantastiska. Lite torrt är 
det allt men jag klagar inte, lammen växer bättre en torr sommar än en regnig. Vi får 
hålla tummarna för att ensilaget räcker över vintern, nu när andra skörden kanske torkar bort.

Jag tillhör dem som "aldrig" vattnar i trädgården men nu har jag fått revidera den sanningen och börjat vattna grönsakslandet.




Smultron på ett strå, kan det vara mer sommar än så. Om jag skulle ge bara ett enda trädgårdsråd så skulle det vara att plantera mer smultron. 

Hos oss har vi smultron runt grönsakslandet till glädje för både stora och små. Röda 
goda små bär som stoppat ivriga barnfötter från att planlöst trampa runt i mina 
odlingar. Nu när våra ungar blivit ganska stora njuter de fortfarande av bären och har 
man tur får man smaka av den goda smultronsylten. 


Dikesrenen på vägen upp mot Högagärde.


Lata sommarhälsningar
från Högagärde

Elisabeth


5 kommentarer:

  1. Kan det bli mer somrigt än så? Härliga bilder : )
    /Cika

    SvaraRadera
  2. Dina smultron på strån förmedlar verkligen svensk sommar!
    Jag var inne och kikade lite snabbt på er nya hemsida, det kunde man ju inte låta bli. Ser jättefin ut! Kommer det att bli försäljning av hantverk där så småningom?
    Ha en fortsatt skön sommar! /Ingela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Ja vi drömmer om en egen skinnbod men som sagt var än så länge är det bara på planeringsstadiet.

      Radera
  3. Vilka härligt fina foton!! Att plantera bär är en investering :) Hoppas att andra skörden klarar sig!

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Smultron smakar verkligen sommar!

    Ha en fortsatt finfin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera