torsdag 14 mars 2013

Mat till småfåglarna.

O vad jag hade önskat mig en riktig fin vårdag idag. Snödroppsfotografering, påskpyssel och kanske en liten vårplantering till växthuset. Istället blir det värsta vintern med mer snö kyla. All vårinspiration är som bortblåst. Småfåglarna samlas utanför köksfönstret och smaskar på hemmagjorda fårtalgsbollar och jag försöker fotografera genom rutan. Så håll i er, idag blir det vinterinspiration istället.

Ska man våga smaka?

Att göra fågelmat är lätt. Att fotografera fåglar däremot är svårt. Jag är inte som min 
bror ornitologen som reser jorden runt och kryssar fåglar och fotograferar. Jag saknar kunskap och tålamod och framför allt ett bra objektiv. Ja, ska vi gissa på att detta är en talg.... blåmes menar jag.


Jag antar att det inte är så många av er som har fårfett liggandes hemma i frysen men
jag är så glad att jag fick tipset om att man kan göra egen fågelmat av det. Jag smälte fettet i en kastrull på spisen, hällde upp det i pappersmuggar och muffinsformar och satte 
ett grovt snöre. Slutligen strödde jag över lite fågelfrön innan det stelnade.



När man skickar får och lamm till slakt får de absolut inte vara för feta. Det ger kostsamma avdrag på slaktavräkningen, kanske med rätta för fårfett smakar inte gott, om man inte är fågel förstås.  


Ironiskt nog så är mina hemmagjorda små talgbollar de i särklass dyraste, ska vi kalla det
styckdetaljerna på fåret. Vad sägs om ca 100 kronor styck för 1 dl i en liten prickig pappmugg. Det finns givetvis en hemlighet bakom detta recept på framgång som jag
gärna delar med mig av. Byns missionsauktion. Här finns det gott om generösa människor som inte bara hjälper människor i nöd på andra platser i världen utan även våra egna småfåglar. 

Vårvärme och påskinspiration
till er alla.
Kram Elisabeth

Till helgen hoppas jag att jag är tillbaka med mer från PÅSK FABRIKEN eller någon
liten snödroppe till Anna Vattenkannas "månadens växt".



4 kommentarer:

  1. Fina bilder ,och smart att göra sin egen fågelmat
    Det lär dröja innan man kan sluta mata dem ,Köpte nya solrosfrön igår ,det positiva var att det var halva priset
    Här hade vi 18 minus imrose
    Ha en skön dag

    SvaraRadera
  2. Underbara bilder. Jag har försökt många gånger att ta kort på fåglarna vid fågelbordet men de hinner alltid flyga eller så blir bilderna så suddiga att det inta går att se vad de föreställer. Så bra att du kan göra egen fågelmat till fåglarna. Bra att ta till vara det man har.
    Vintern verkar inte vilja släppa taget i år så det är väl bara att fortsätta mata pippina.

    Må så gott

    Kram Karin

    SvaraRadera
  3. Så fina bilder! Ja våren kom av sig men jag hoppas på stora kliv framåt snart!
    Ha en trevlig helg!
    Kram Camilla

    SvaraRadera
  4. Vilken fin lyxmat dina småfåglar får, i den envisa kylan.

    Ha en finfin helg,
    Rebecca

    SvaraRadera