lördag 9 februari 2013

Sitt fint.

Kallt om rumpan? Bilen, trädgårdssoffan och snödrivan känns sådär i kylan... 

Kyrkbänken är hård och pinnstolen känns kanske inte så inbjudande. Nytillverkade 
sittdynor från sportaffären i all ära men inte är de särskilt snygga och inte kan man 
anse att de är en naturlig del av vårt ekosystem. Vackrast och skönast sitter man på ett fårskinn eller en hemtovad stjärtlapp av ull.


För ett par år sedan var jag på en skinntryckarkurs med norska Britt Solheim och blev inspirerad av hennes vackra fårskinnsfällar. Jag investerade i några vackra tryckblock och tänkte köra igång mitt lilla "tryckeri" här hemma men....


Det känns minst sagt lite pirrigt att trycka på ett stort fint lamm- eller tackskinn. Blir det fel kan man inte precis ångra sig. Men så i höstas samlade jag mod och började trycka lite försiktigt på några vita korsningsskinn som jag ändå tänkt göra sittdynor av.



Att tova i ull känner jag mig betydligt mer trygg med. Visst händer det att jag gör fel men ullen i sig är ett billigt material som man har råd att experimentera med. En misslyckad bit tovad ull kan man alltid göra något annat av.

Om skinntryckning kräver precision och planering och bara ger dig en enda chans så ger dig tovningen många möjligheter att rätta till felen under resans gång. Å andra sidan krävs det både tid och tålamod. Det i sig kan kanske vara en nyttig övning för oss stressade nutidsmänniskor. ;-)





Ha en fin 
Alla Hjärtans Dag

Elisabeth


Jag hoppas förstås att jag hinner återkomma med något litet blommigt inlägg innan den stora dagen även om det blir lite mer jobb i blomsteraffären för min del den här veckan.


9 kommentarer:

  1. Så himla fint! Säljer du?

    Ha en skön lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det göra jag. Mest till vänner och bekanta och lite på lokala hantverksmarknader men jag skickar även med post om det finns intresse.

      Önskar även dig en fin lördag.Elisabeth

      Radera
  2. Jättefina!
    Ha en bra helg!
    Ulrika

    SvaraRadera
  3. mmm vilka fina sittdynor och fällar med, ha en go helg ! kram Monica

    SvaraRadera
  4. Så fint och säkert varmt!

    Marie

    SvaraRadera
  5. vad fina tryck ,och din tovning underbar
    Våttovar du? skulle gärna lära mig det
    ha en skön söndag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör oftast med lite både och. Jag tovar med såpa och varmvatten för att det går fortare och jag inbillar mig också att det blir med hållfast.
      Vill jag ha ett motiv på det jag tovar tar jag oftast hjälp av nålen för att få mer precision på det jag gör. Här har jag nåltovat på motiven på tovflaket som jag fick hem av restullen som blev över när jag lämnade in ull för spinning i höstas.

      Radera
  6. Fina lappar! Nåltovat motiv och sedan våttovat? Själv snöade jag in (haha) på silke med ull för ett tag sedan. Det blir så härliga vattringar! Och härlig är också din bukett i förra inlägget. Det var ett tag sedan jag var hit och det gör mig ledsen när jag läser om att smittan drabbat också era tackor och lamm.Hoppas de lamm som kommer friska blir starka och glada.

    SvaraRadera
  7. Hej hopp så läckra såg att du sålde gäller det även fårskinnen???? Ha försökt mig på att Tova .....brukar göra det med ungarna på fritidsgården !!!!! Ha en härlig söndag kram från Maja

    SvaraRadera