torsdag 20 september 2012

Skilda världar.


Vi är hemma från vår lilla skåneresa men här på bloggen stannar vi kvar och gottar oss lite till. Tänk det känns nästan som att vara utomlands, till och med husen ser annorlunda ut. Allt känns så annorlunda. De har annat klimat, annan odlingszon, andra grödor och så dessa underbara vidder med en fri horisont.
 


Jag passade på att köpa med mig lite pumpor hem. Den skånska myllan kan få fart på sådant som inte trivs här hemma på småländska höglandet. Visst har jag odlat pumpor, många gånger men det var mer som ett lotteri. En fin sommar gav stor skörd men sedan kom det kanske tre dåliga somrar på rad, så jag gav upp.


När man ser en så´n här åker undrar man förstås vad man håller på med hemma....

De odlar så mycket konstiga saker som jag knappt vet vad det är: raps, bönor,
sockerbetor och annat oidentifierbart. Det är verkligen skilda världar. De odla spannmål också, massor av spannmål. Det kan väl vi med i och för sig, på våra små åkrar, men bara till djurfoder och med varierat resultat. Min inställning till spannmålsodling här på gården är väl ungefär den samma som till pumpaodling - låt dem som har förutsättningarna odla. Själva odlar vi gräs. 

Det talas så mycket om att det inte är klimatsmart att äta kött med då glömmer man bort att all mark faktiskt inte är lämplig att odla grönsaker eller spannmål på. Tänk jag tycker det är riktigt fiffigt att djuren kan äta det som inte vi kan äta, nämligen gräs.


 
 
Skåne är mitt favorit semestermål, även på hösten och nu skulle man ju kunna tro att jag kom hem med kameran full med vackra skånebilder men så är tyvärr inte fallet. Fårklippningstävlingarna tog musten ur oss totalt kan jag säga och kameran är mest fylld
med bilder på pojkar i linne (fniss) och en massa får.
 
 
Ha det så gott
Elisabeth
 
 


3 kommentarer:

  1. Skåne är fint, håller med.Kom att tänka på vår tjejresa för massa år sen som gick till österlen, kanske snart dags att åka nånstans igen<3 Pojkar i linne är ju fina vyer det också. Kram Sofia<3

    SvaraRadera
  2. Skåne är fint, men jag är ju - numera - bortskämd med Gotland där det inte är lika överbefolkat! Har dock lite svårt för att man inte kommer ner till havet överallt, det gör man ju här. Men det är nog så att man vänjer sig vid allt. Tidigare var det ju Stockholms skärgård som jag inte trodde jag skulle kunna lämna. Här finns det inga öar att tala om och det går alldeles utmärkt ändå. Det viktigaste är att det finns hav.....
    Läste tillbaka lite och imponerades av fårklipparna. Vilken otrolig skicklighet! Och du, det hade inte gjort nått om du haft lite fler bilder på tjusiga klippare i linnen. Alltså dom manliga varianterna! *fniss*

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder på pumpor.Ja men det är väll inget fel med att ha kameran full med killar i linne,eller?;))))Ha en skön helg.Kram Ulrika

    SvaraRadera