tisdag 29 april 2014

Skinnen har kommit.

I förra veckan var maken i Tranås och hämtade hem en stor säck med skinn från berederiet. Mest Gotlandsskinn men även ett par vita. Äntligen säger jag, äntligen var de klara. Det känns extra bra eftersom vi länge trodde att de faktiskt var stulna från slakteriet.

Sovrummet och en bra start på dagen. Tänk att få sätta ner fötterna i ett varmt
och mjukt fårskinn.

Det hänger på håret, pälshåret, om skinnen är snygga eller inte. När man pratar om pälshåret på Gotlandsfårens päls menar man själva kvalitén på hårstråna i lockarna. Pälsen ska vara glansig och silkig och stråna lagom grova. Det är en hel vetenskap att bedöma det levande lammets päls och se om skinnet kommer att bli bra eller inte. Det är mycket lättare att bedöma det färdiga skinnet.

Lammskinn i tre nyanser: grått mörkgrått och ljusgrått

Glansigt och silkigt ska det vara och känns skinnet bra är det också vackert att titta på, så enkelt är det. Sedan kan man alltid ha åsikter om vad som är snyggast med olika färger och olika form och storlek på locken.


Jag har spanat in ett mörkgrått glansigt skinn som jag tänker behålla själv. Nu väntar prismärkning och en liten nördig genomgång av alla skinnen. Sedan är det bara att vänta på att vi ska få skinnboden färdig. Just nu målar jag taket och har fått en ritning på en riktigt snygg pardörr.

Vi ses
Elisabeth



6 kommentarer:

  1. Ojojoj, nu blir jag så där sugen på skinn igen. De är ju bara sååå vackra och tänk att köra fingrarna genom dom, jag kan känna känslan när jag ser dina bilder. Lycka till med boden lovar att komma och besöka den.
    Ha en fin valborg
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Mycket jobb med skinnboden men ack så roligt jobb! Önskar att jag kunde titta in nån gång och känna på alla vackra skinn!

    Ha en fin Valborg!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Instämmer helt, man kan inte starta dagen bättre än med fötterna på ett mörklockigt gotlandsskinn! Kan inte du vara snäll och maila mig en vägbeskrivning till er skinnbod? Jag och Astor (bilen) ska på tur snart igen och det låter som ett perfekt delmål. otteskrufv@hotmail.com är adressen :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har inte öppnat än. Det blir någon gång i höst men du är självklart välkommen till oss ändå. Kram Elisabeth

      Radera
  4. De är så otroligt vackra. Jag äger ett ganska mörkt och lockigt skinn, nästan exakt som det i mitten på stegen, och det är nog något av det vackraste jag äger.
    Va roligt att ni ska ha en skinnbod!

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra skinn och så fina bilderna är - gillar ljuset i dem!

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera