fredag 18 april 2014

Den lilla svarta.

Svart är sorgens färg, dödens färg men den står också för lyx och elegans och kanske finns den lilla svarta i din garderob. I trädgården är svart en eftertraktad färg, som i små doser kan få vilken rabatt som helst att bli lite mer spännande. Vem älskar inte svarta violer eller en nästan svart iris eller tulpan. Svart ger en härlig kontrast till mjuka pasteller: rosa, ljusblått, lila eller kanske till lite lime eller cremefärgat. Men man vinner inget på att överdosera. För mycket svart känns bara dött, platt och livlöst.

Nästan svarta självsådda penséer.

Hur många "svarta" blommor är egentligen svart. De flesta, som den här
papegojtulpanen, går i lila eller röda nyanser.

Tulpanen ´Black Night` blir lila i starkt ljus.


Här trillade vi in på sommarblommorna och så mycket svartare än så här kan det
nog inte bli. Svart hängpetunia som nästan försvinner och blir ett svart hål.
Chokladblomma och pionvallmo är andra svarta blommor som jag brukar ha i
min trädgård men  vi stoppar här. Man ska ju inte överdosera.

Jag gillar kontraster. Det är mycket det jag bygger min trädgård och mitt yrkesliv som 
florist på. Mörkt - ljust, blankt - matt, tunt - tjockt, transparent - opakt och så vidare och så vidare. Känns rabatten fel eller buketten ful är det bara att analysera. Vad är det för mycket av, för lite och vad saknas? Tänk nu låter jag nästan som min gamle floristlärare Alf Andersson. Kanske han ler i sin himmel när han ser att vi ändå lärde oss något.

Ja nu är det påsk hör ni. En helg full av kontraster. Sorg och glädje, död och liv, mörker och ljus, men mer om det en annan gång.


Ha en riktigt glad och god helg
Elisabeth


Blommig fredag


Ännu fler inlägg på temat svart hittar du bloggen Bland rosor och bladlöss.



14 kommentarer:

  1. Fina blommor.Ville kika in och önska dig en skön ledighet och Glad Påsk!!!! Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. super smukt. hav en dejlig påske og kik gerne forbi min have

    http://fastersnyttehave.blogspot.dk/

    SvaraRadera
  3. Tulpanbilderna gör mig så glad. Visst är det så lite av varje men en helhetsfärg i botten är bra.
    Är det så att vi kommer blir det på söndag. vi hörs.
    Önskar dig en skön och fin Påsk.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilka underbara bilder
    Ha en skön påskhelg

    SvaraRadera
  5. Bygger inte hela livet på kontraster... Gillar "svarta" blommor på rätt ställe och du visar så fina bilder.

    Glad påsk!
    /Anette

    SvaraRadera
  6. Petunian med de små violerna är så fina ihop, ha en fortsatt Glad Påsk!

    SvaraRadera
  7. Vilken vacker tulpan, skriver upp namnet. Svart petunia hade jag i blomlådorna förra sommars, så fin.
    Ha en fortsatt skön påsk
    Kram Maria

    SvaraRadera
  8. Svarta blommor är fantastiskt. I lagom mängd. Och de kan se helt underbara ut!
    Tack för fina bilder!

    Ha en bra helg

    SvaraRadera
  9. Fin tolkning och härliga bilder. Sista bildens små skira violer mot de mörka och tyngre... Och grönskan som bäddar in. Kontraster som pratar med varandra.
    Fortsatt trevlig helg
    önskar
    Katarina

    SvaraRadera
  10. Jo, det är nog rätt att helt svarta blommor inte finns, men petunian på din sista bild är bra nära! Gillar självklart dina självsådda violpenséer med! Ha en glad påsk! :) Mia

    SvaraRadera
  11. Vackra färger! Och vackra kompositioner. Fortsatt Glad Påsk!
    Agneta

    SvaraRadera
  12. Otroligt vacker bild på papegojtulpanen!

    SvaraRadera
  13. Älskar tulpanbilderna!
    Pia

    SvaraRadera