torsdag 10 april 2014

Bygga och måla - en övning i tålamod

Alla som någon gång byggt något vet att det är tålamodsprövande. Alla som någon gång målat vet att det är ännu mer tålamodsprövande. 

Jag bygger inte själv men jag låter bygga skulle man kunna säga. En till tre händiga snickare har hängt här hos oss nästan dagligen under ett par veckors tid, för att göra om vår gamla vedbod till skinnbod. Det går framåt måste jag säga men nu är jag rädd för ett litet stopp. Vi väntar på fönster och dörrar. Tålamod, tålamod. Jag ska väl inte klaga för jag vet att den största bromsklossen kommer att vara målningen och det är jag som ska måla. Här brottas vi som så många andra med fenomenet tidsbrist och ibland undrar jag om inte just mitt dygn är lite kortare än alla andras.;-)


Det enda som varit med från början är taket.

Här ska det målas vitt.... tre gånger. Jag känner mig i alla fall väldigt nöjd
med att jag köpte en grundfärg som det är själlack i. (hus stavar man till det)

Sett med lite perspektiv kommer förstås min målning att vara en parentes, ett litet i-landsproblem som kommer att vara  bortglömt när boden så småningom är färdig. Trots 
allt tror jag att det är lite nyttigt att längta och vänta och inte få allt på
en gång. Fast tre målningar inomhus...... det är mycket det.


Skön helg åt er alla
Elisabeth


Fler inlägg på temat tålamod hittar ni som vanligt på Blommig fredag hos bloggen Bland rosor och bladlöss







16 kommentarer:

  1. Det är så sant...därför blir det inget byggande och målande för mig! ;)

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
  2. Det blir toppenfint men förstår att det testar tålamodet....=)

    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  3. Jag har gott om tålamod och tycker om att måla men det där taket ser oöverstigligt ut i mina ögon! Kan ni inte låta sprutmåla det? Tycker du har nog med jobb redan!

    Kramar från Eva-Mari som med spänning ser fram mot fortsättning på projekt Skinnbod:)

    SvaraRadera
  4. Men det så klart! Det är ju det som är mitt problem, jag har inte lika många timmar på dygnet som alla andra. Det här måste utforskas ;-)
    Snyggt bygge!
    Kram Hélena

    SvaraRadera
  5. Tålamod har jag inte för allt, bara vissa saker, annars ska det gå undan! Om får och lamm på min blogg om Wales, kanske av intresse för dej.

    SvaraRadera
  6. Schellack, har jag inte använt på bra många år. Det kommer att bli toppfint. Så småningom. Skinnbod, är det till förvaring eller försäljning ni ska ha den? Jag har satt årets målarribba vid ett fönster och en dörrkarm. Får se om tiden samarbetar :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här ska det säljas skinn och även lite annat pyssel och det ska bli så skönt att slippa ha alla skinn inne i huset.

      Radera
  7. Håller med Eva-Mari. Sprutmåla det! Det går i en rasande fläng och vips! får man tid över till annat. :-)
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  8. Kommer att bli fint om ditt tålamod räcker för all målning.
    Kram.

    SvaraRadera
  9. Jag hade låtit sprutmåla hela utrymmet. Be en målare eller hyr en spruta själv över en helg så är det klart sedan. Väldigt fint blir det!
    Kram

    SvaraRadera
  10. Måla som är så roligt, fast kanske inte så stora ytor,det blir riktigt fint.
    Ha det gott /Marika

    SvaraRadera
  11. så är det . väntan och planering tar tid och prövar tålamodet och sen vips så är det färdigt.
    Ha en fin fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  12. Det blir ju så fint, så fint. Samtidigt förstår jag din lilla målningsångest - jag tänker på taket......ska det också vara vitt?! Det kommer att gå jättebra och du klarar det och tänk så roligt sen!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  13. Jag ryser när jag tänker på att måla, men det kommer att bli så fint! Här måste vi måla huset. Vi har bävat för det, men bestämt oss för att inte utsätta oss för att göra det själva. Misstänker att relationen INTE skulle må bra av det.

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  14. Alt tar minst 10 ganger lenger tid enn man tror ( jeg skulle ha malt alle innvendige tak). Litt av en jobb du har. Men ferdig blir det etter hvert...

    SvaraRadera
  15. Visst måste man ha massor av tålamod när man renoverar, det vet jag av egen erfarenhet. Vi har renoverat två villor och tre lägenheter på 37 år. Tänk om man kunde köpa fler timmar per dygn i någon butik. Den butiken skulle nog gå riktigt bra, för vi är många som skulle behöva lite tillskott på den fronten:-)

    SvaraRadera