onsdag 23 april 2014

På fönsterbrädan

Nu är det trångt på fönsterbrädorna. Aningen rangliga tomatplantor trängs med diverse andra frösådder och en och annan pelargonstickling. Plantor som skriker, sätt ut mig i växthuset, jag vill ha ljus värme och näring. Förståndet säger, sätt stängsel till fåren istället, vänta tills alla djur är ute. Hjärtat skriker måla, måla, måla. Nu vill jag bara måla tills hela skinnboden är färdigmålad och vackert vit på insidan. Är det någon mer som önskar att ni kunde klona er själva såhär års för att hinna med allt som ska göras.


Här ser ni något spännande, småplantor av jätteverbena. För två år sedan hade jag en verbena i en kruka på grusgången. Strax före jul året efter hittade jag några små mystiska "ogräs" i grusgången. Plantan hade fröat av sig! Jag grävde upp de små liven och nu står de i glasverandan på tillväxt. De skulle säkert också må bra av lite mer omvårdnad. ;-)


Jag är hemskt dålig på att övervintra pelargoner. Halva sommaren hinner gå innan jag riktigt får fart på dem. Jag gödslar säkert för dåligt men här har jag hittat en sort som verkar trivas hos mig ändå. Det är en namnlös skönhet men den ser ut lite som en Mårbacka. Bladen är aningen mörkare till färgen och den är minst lika söt.


Med hopp om lite mindre trängsel
i fönstren

Elisabeth



4 kommentarer:

  1. Rangligt är det här också...fast det brukar reda upp sig till slut:)
    Mina pelargoner brukar bli sena med.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. De flesta av oss har nog trängsel i fönstren den här tiden. I år har jag bara en sådd på gång, nämligen Linnétagetes som jag är så kär i. Jag anstränger mig inte särskilt mycket här i min nästan egna trädgård men några Linné vill jag allt ha:)

    Vårkramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  3. Jag är otroligt dålig på pelargoner överhuvudtaget, jag kan inte ens hålla dom vid liv på sommaren, så jag nöjer mig med att titta på andras i stället!
    Det är kul med självsådd, jag hittade några små skott i skogen idag, jag tror det kan vara lönn, så dom fick följa med hem, får så om dom klarar sig. Hade plastpåse i fickan och tog mossa och hade ner det i en bäck, så dom torkade inte!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  4. Så kul att hitta plantor före jul i gången de är då avhärdade redan då. Ja ja visst önskar jag fler dagar och timmar i veckan, undrar om det blir mer gjort ändå.
    Så söta de är dina pelargoner. Jag har inte sått frön iår utan köper färdiga plantor när det blir dags.
    Ha ett fint slut på veckan
    Kram Meta

    SvaraRadera