fredag 4 april 2014

Flit i trädgårdslandet.

Trädgårdsflit. Det känns som om det är enda vägen fram om man ska ha en trädgård i allmänhet och grönsaksland i synnerhet. Trädgårdsarbete i sig är roligt och det är ännu roligare när man ser resultatet i en vackrare trädgård och en härlig skörd, men det gör sig inte själv.

Jag känner en dragning till den vilda trädgården. En trädgård som är mer som en äng med vilda blommor, stora lövträd och vandrande skugga. En naturligt vacker trädgård med en minimal arbetsinsats från min sida. Det händer också att jag längtar efter den perfekta trädgården. Den med välansade kanter, ogräsfria rabatter och en gräsmatta utan mossa 
och maskrosor. Där någonstans mitt emellan befinner sig min trädgård just nu och jag måste bara medge att jag har ett något komplicerat förhållande till ordet flit. 


Purjolök kräver en del flit.

Likaså lavendelgången i trädgårdslandet.

Tidig höst. Grönsakerna är färdigskördadeoch jag har praktiskt taget slutat att
sköta om grönsakslandet. Här växer det bara busiga blommor.

Att odla grönsaker kräver en hel del flit så idag blir det lite bilder från grönsakslandet.
Fler inlägg på Blommig fredag under temat flit hittar du på bloggen Bland rosor och bladlöss. 



Trevlig helg
Elisabeth







9 kommentarer:

  1. Vilken härlig Humle stör och lavendelgång!! Så snyggt! Det syns att du varit flitig:)
    Ha en härlig dag!

    SvaraRadera
  2. Gångar och grönsaker kräver en hel del flit, särskilt gångar för i grönsakslanden kan man ju täckodla.
    Din lavendelgång ser alldeles fantastisk ut! Jag kan tänka mig att man stöter emot en och annan kvist när man kommer där och lavendeldoften sprids i ett moln som följer med en bit... jag skulle gå där jämt om jag hade en sån gång.

    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  3. Tack för det. Nu vet jag precis hur jag ska kanta den smala gången intill köksträdgården. Jag har varit inne på smultron, men nu inser jag att det är lavendel jag behöver. :-) Jättevackert

    SvaraRadera
  4. Här har flitens lampa lyst....=)
    Trevlig helg !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  5. Ooooo! For en vakker lavendelgang!
    De fleste hager ligger vel et sted midt imellom. Naturhager krever nok også sitt for å holde det estetisk, og for at ikke de invasive helt skal ta overhånd...

    SvaraRadera
  6. Men du vad du har fått det fint och mysigt, alla kan inte ha perfekta rabatter och det passar inte hos alla heller,
    Ha en skön helg.
    Kram Meta

    SvaraRadera
  7. Så fantastiskt vackert! Tänk att det snart kommer vara så igen. Och dessa busiga blommor, skulle jag aldrig klara mig utan. De och mitt växande oreganohav;)
    Ha en underbar helg! /Carro

    SvaraRadera
  8. Underbara bilder! Den på de busiga blommarna är så charmig. Ja, jag är också en anhängare av det mer vilda uttrycket, inte alltför rakt och städat. Din gång med lavendel är så vacker! Förstår att det är en del jobb med den, men den ser inte "steril" ut, utan sådär vackert självklar.
    Allt gott!
    /Katarina

    SvaraRadera
  9. Läckra och inspirerande bilder! Jag blir sugen på att odla mer grönsaker... ..men gillar egentligen den självskötande trädgårdslunden bättre. Tänker alltid - jag skapar en köksträdgård... ..nån gång :)

    Ha det gott! Carina

    SvaraRadera