torsdag 29 maj 2014

Som om himlen har landat

Jag vill inte gå in och jag vill inte åka bort. Jag vill bara vara här hemma och njuta av försommaren, pyssla i trädgården, fotografera lite och på kvällen vill jag ha en varm och härlig trädgårdsfest. Allt är så vackert att det känns som om himlen har landat mitt i trädgården eller kanske på åkern bakom huset. Det passar bra att det är Kristi himmelsfärds dag idag. Det känns som om vi redan nu får en liten försmak av himlen.

Tovsippor under silverpäronträdet.

`Spring Green` årets sista tulpan.

Fågelbadet under silverpäronträdet är som en liten källa med vatten.

För många är Kristi himmelsfärds dag en lite diffus dag.  För vad var det egentligen som hände mer än att Jesus åkte upp till himlen. Så här står det i Lukas 24:44-53

Han sade till dem: "Detta är vad jag sade till er när jag ännu var hos er, att allt måste uppfyllas som står skrivet om mig i Moses lag, hos profeterna och i psalmerna." Sedan öppnade han deras sinnen så att de kunde förstå skrifterna. Och han sade till dem: "Detta är alltså vad skriften säger: Messias skall lida och uppstå från de döda på tredje dagen, och syndernas förlåtelse genom omvändelse skall förkunnas i hans namn för alla folk, med början i Jerusalem. Ni skall vittna om allt detta. Och jag ska sända er vad min fader har lovat. Men ni skall stanna här i staden tills ni har blivit rustade med kraften från höjden.

Himmelsfärden
Han tog dem med ur ur staden bort mot Betania, och han lyfte sina händer och välsignade dem. Medan han ännu välsignade dem lämnade han dem och fördes upp till himlen. De föll ner och hyllade honom och återvände sedan till Jerusalem under stor glädje. Och de var ständigt i templet och prisade Gud.


Det gamla päronträdet som stått i trädgården i generationer har fått en fin slöja
av alpklematis.

Matteus:2818-19

"Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar: döp dem i Faderns och Sonens och den heliga andens namn och lär dem att hålla alla de bud jag har gett er. Och jag är med er alla dagar till tidens slut.

(Kristus, Messias och Sonen är andra namn på Jesus om ni tyckte det var lite knepigt att hänga med.)

Bakom den skira grönskan med gräs och förgät mig ej ligger trädgårdens badkar.


Ha en fin Kristi himmelsfärds dag
Elisabeth



4 kommentarer:

  1. Vackra bilder. Förstår att du inte vill ge dej av någonstans. Här i Wales har vi inte helgdag idag, bara en alldeles vanlig, regnig och dimmig torsdag. Ha en skön långhelg!

    SvaraRadera
  2. Tack för att du påminde mig om vad det är för dag idag - hade faktiskt ingen tanke på det utom att dagen var röd !
    Ja, idag har det varit en helt fantastisk dag och jag har varit extra tacksam över trädgårdslivet, precis som du !
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  3. Så härligt du har det på din backe.fint att du skriver som du gör det är ett budskap som nog behöver ut till många i världen, det är så lätt att ta det för en dag vilken som helst annars.
    Ha en skön fredag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Jag tror det ser lite ut så i himlen, för där måste det vara vackert och det är det i din trädgård också!
    Agneta kram

    SvaraRadera