söndag 1 juni 2014

Alliumtid

Nu är det dags för den årliga alliumfrossan. Det är en kort och intensiv tid men den är välkommen då det lätt blir lite tomt mellan tulpanerna och sommarens perenner. 

Mina alliumar härjar fritt i grusgångsrabatten och år har jag fotograferat dem från "baksidan" Härifrån ser allt helt annorlunda ut med andra färgkombinationer och en annan känsla. Det blir lite busigare och vildare och jag får krypa ner på alla fyra för rabatten sluttar ner mot grusgången.

Alliumen har fått sällskap av engelsk klockhyacint och lammöron och snart står
stjärnflockan redo att ta över när alliumen vissnat ner

Engelsk klockhyacint är en liten söt favorit.

För något år sedan tyckte jag att den blå färgen inte passade till det lila. Jag var
nära att riva upp den men nu är jag glad att det aldrig blev av. Man är ju inte
sämre karl än man kan ändra sig. ;-)

Iris och allium min favorit kombo men det är inte många gånger jag får dem att
blomma samtidigt.

En söt dubbel akleja och den mörkt lila brunnävan är vad man ser om man tittar
upp mot huset. De är minst lika lättfotade och levnadsglada som alliumen. Jag
brukar låta dem fröså sig lite som de vill. Blir det fel är det ju bara att ta fram
spaden.

Sedan när alliumen har blommat över låter jag fröställningarna stå kvar i rabatten.
Det är ett perfekt sätt att öka upp beståndet och ibland slänger jag föna på en
annan plats. 

En liten bild till från samma plats som den första men utan kvällssol.

Baksida och baksida förresten...ni slipper i alla fall se ladugårdsgatan som är ganska stökig nu när vi håller på med skinnboden.


Ha en fin helg mina vänner
Elisabeth


9 kommentarer:

  1. Vilka härliga bilder du visar jag njuter älskar allium jag med skulle nog kunna ha kolonin full( det är det nästan iär) Det är mycket av allt i år och samtidigt med. Den där lilla aklejan var fin , kanske ska tigga en liten av dig.
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan komma och hämta en planta om du vill. Den vita dubbla aklejan är helt makalös på att sprida sig. Jag har inte köpt den men varje gång jag köper en ´Nora Barlow` blir det sådana barn
      efter henne. Nora själv överlever aldrig. Ja jag har faktiskt både sått frön och köpt plantor men det vill sig inte.

      Radera
  2. Magnifikt! Synd att jag bor på ett berg för jag hade också velat ha allium, men hittar ingenstans att peta ner dom. Vackra färger har du komponerat också! Helt underbart.
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Du tar så fantastiskt fina bilder! Får jag fråga hur du gör för att få dem så där ljusa och skira? Är det något du gör direkt i kameran med inställningar eller sker det i ett senare skede i redigeringsprogram? Jag är hur som helst full av beundran!

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  4. Tack snälla du det värmer för min kamera har varit lite knepig till och från i vår.
    Jag brukar försöka ta bilder när ljuset inte är så hårt. Undviker helst starkt solljus och hårda skuggor. Tidig morgon och sen eftermiddag funkar bäst i min trädgård. bilderna får en särskild lyster då. Det kan vara snyggt med lite lite motljus. Jag använder mig av photo shop för att "fixa till" mina bilder. Flera av bilderna ovan var fotade vid femtiden på eftermiddagen och några av dem har jag gjort lite ljusare i efterhand eftersom det var ganska mörkt då. Ibland använder jag stativ. När jag är färdig med bilderna brukar jag alltid slutskärpa dem under filter - smart sharpen. Nu funkar inte det ena reglaget där så jag får dra lite för mycket i det andra istället och det gör att bilderna kanske ser aningen för skärpta ut för att det skall vara riktigt lyckat. Jag hade säkert fått bannor av min lärare i digital bildbehandling men det ger bilderna lite extra stuns.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja just det, du har ju också gått den kursen! Tack för svaret! Det är så intressant att höra hur andra gör. En av lärarna på kursen var förresten lärare på kursen jag var på i veckan. Göran Segeholm. Så fantastiskt bra!

      Kram
      //Linda

      Radera
  5. Jag älskar allium! Och Bluebells växer vilt här i Wales, fast de är över nu!

    SvaraRadera
  6. Så kul att du hittat till min blogg! Och tack för kommentaren! Du har så fint härinne så jag kommer säkert tillbaka till dej, älskar ju djur och blommor!
    Kram/Finas mammis

    SvaraRadera
  7. Hello my lvеd one! I want to sаy that thіs post is amazing, nice written and come wіth almost all important infos.
    I'd liкe to look morre posts like this .

    my web-sіte Scaffold Screԝ jack (http://Www.Molo13.it/)

    SvaraRadera