fredag 27 juni 2014

Busig lantträdgård

Lantträdgård, mormorsträdgård, cottage garden. Kärt barn har många namn och just nu är det stilen i min trädgård. Det är inte planerat. Det bara blev så. Mest för att trädgården själv ville det men alla aklejor, prästkragar och fingerborgsblommor som självsått sig och som dyker upp lite här och var. Stilen är vild och lite busig och pionerna vältrar sig i bäddar av söta små blommor.

I rabatten vid husväggen har jag två vita pioner (och en gul som blommat över)
Närmast i bild har vi ´ Duchess de Nemours´ som är lite svagt gul i botten.
I bakgrunden syns ´Bowl of cream´ som har lite större blommor.

Nepeta är ett fint sällskap till vita pioner liksom prästkragar.
´Duchess de Nemours´ har landat mjukt på en liten näva.


Fingerborgsblommor, röd målla och ljusgul vädd bildar bakgrund i rabatten.

Egentligen är jag mer för den holländska "prärieperenna" stilen med stora målande grupper av varje växt och större kontraster. Lite Piet Audolf, Enköpings parker och Sävsjös stadsplanteringar skulle man kunna säga. Men just nu älskar jag det här och när gästerna blommat över är det bara att ta fram sekatören och så är ordningen återställd. Det känns som om jag har fått det bäst av två världar.

En liten översiktsbild. 

Ha en fin helg
Elisabeth



5 kommentarer:

  1. Tycker din trädgård är så fin! Man får massor av inspiration. Kanske kommer jag prova att göra taggtrådsbollar.....
    Kram

    SvaraRadera
  2. Det är sådana rabatter jag drömmer om. Funderar på att börja göra om - jag som precis har gjorde om rabatterna ;) Men i så fall får det bli ett långsamt arbete. Ska nog inte säga något till maken på ett bra tag - han får märka om det händer ;)

    Solsken
    //Linda

    SvaraRadera

  3. Tänk att få vältra sig i blommor som pionen. Vackra bilder.
    Anette

    SvaraRadera
  4. En underbar rabatt, Pionen är ljuvlig, liksom de övriga blommorna. Ha det bra / Marika

    SvaraRadera
  5. Jag älskar den här stilen och drömmer om att få in den mer här hemma, åtminstone delvis. Renodlat en viss stil kommer det nog aldrig att bli. =) Nu är det mest fokus på grönsaker och ätbart här hemma, men när barnen blir större, då så...! =)

    SvaraRadera