onsdag 7 maj 2014

Havtorn, potatis och svart iris...

... vit jordgubbe, kronärtskocka och stevia.

Det finns många anledningar att shoppa loss i olika trädgårdsbutiker under våren. Först har vi "måsteinköpen" med fröer och sättpotatis som man bara inte kan hoppa över. Sedan kommer de planerade "skulle vara roligt om jag hade en sådan inköpen" och sist har vi "spontanköpen". Alla välsorterade butiker har växter som man inte hade en aning om att man ville ha. Växter som står och ropar att de bara måste få följa med hem till mig. 


´Whire Dream`pineberry - en vit jordgubbe med spännande ananas smak,
kronärtsskockan ´Herrgård`, svart sammetsiris och olika delikatesspotatisar.

Måste
I år ska jag bli värsta potatisodlaren. Fem sorters delikatesspotatisar ska i jorden. Det är inte så många av varje sort men för mig som alltid får bladmögel och glömmer att kupa i tid känns det ganska mycket ändå.


Sättpotatis av sorten Marine ser nästan lika läskig ut i groddarna som en hårig
spindel.

Marine: Tidig. Gul och fast.
Cherie: Sommarpotatis. Rödskalig, Gul och fast. Kärlekens potatis.
Amandine: Tidig. Fransk stjärnpotatis. Mycket god.
Juliette: Sommarpotatis. En riktig delikatesspotatis. Gul och fast.
Sparrispotatis: Dansk delikatesspotatis. Gul och fast.

Jag är egentligen ingen potatisälskare men en sparrispotatis eller en amandine slinker ner ganska lätt.


Havtorn har vassa taggar som skydd mot fåglar som gärna vill smaska i sig de
vitaminrika gyllengula bären.

Vill ha
Så fick jag äntligen tag på havtornbuskar. Det blev en hanplanta vid namn ´Pollmix 1`
och honplantor av sorterna ´Frugana` och´Orange Energy`. Buskarna trivs i soligt läge på 
lätta jordar och meningen är att de ska ersätta en fristående del av den halvdöda aroniahäcken. Det får bli en liten ny rabatt då de för pollineringens skull inte kan stå på 
rad, så nu blir det till att ta fram spaden och gräva igen.


Svart sammetsiris ´Black Form

Spontanköpen
Nu kommer vi till mitt impulsköp, den svarta sammetsirisen ´Black Form`. Det är redan fullt i rabatterna men någon liten plats kanske jag kan hitta. ;-)


En lite ovanlig kombination med lila gyllenlack, vita penséer och bronsfärgad
alunrot.

Sist men inte minst blev det en gyllenlack i lila som fick ersätta påskliljorna i väntan på
att det blir dags för sommarblommorna. Men stevian då? Ja den är nästan död. Kombinationen kyla och torka var inte särskilt bra. Stevian är en ganska oansenlig växt 
som kan användas som sötningsmedel för bla. diabetiker. Det lät spännande men den visade sig vara en besvikelse. Den smakade ungefär lika äckligt som saften som man använder den i, syntetisk, stark och lite sträv. 



Ha det gott alla trädgårdsvänner

Elisabeth


4 kommentarer:

  1. Oj,vad du har hunnit handla på dig.Jag är sen i år.....IGEN:;)) Nu måste jag iväg och handla lite blomster,blev så sugen.Kram Ulrika

    SvaraRadera
  2. Visst är det svårt att hålla fingrarna i styr när man ser allt vackert och spännande.Lycka till med dina växter och potatisen, gillar också sparrispotatisen och amandine är ett nytt försök hos mig. Få se vad jag kan hitta på mässan nästa helg.
    Önskar dig en fin torsdag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  3. Har hört fler som inte gillat stevia. Själv har jag aldrig smakat det. Så fint det blir. Du planterar, pysslar och ordnar det så fint och blommigt! Härligt :)

    Kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  4. Så härligt att få shoppa loss till sin trädgård, önskar jag hade en med :) Impulsköp av blommor är alltid roligast. Nåt jag saknar är just potatis att få odla egen, sånt gjorde vi när jag växte upp och vi fick tom ledigt från skolan när det var dags att ta upp dem, undra om såna lov existerar någonstans nu ( hör ju att det låter som om jag var född på stenåldern ;) ) Kram Katta

    SvaraRadera