söndag 18 maj 2014

Marktäckare - trädgårdens jordnära kompisar

Växter känner sig inte låga eller golvade. Marktäckarna är bara kloka och jordnära och har hittat ett bra sätt att ta sig fram på i livet. Det är ett smart drag att ta sig ann platsen ingen annan vill ha och om rabatten känns trång är det bara att ge sig ut i grusgången.

Just nu är det en liten mellan period i trädgården. När vårlökarna är lite på dekis och jag väntar på att alliumen ska börja blomma,  lägger jag istället märke till alla fantastiska marktäckare. De bara finns där och lyfter fram alla andra, lite som en matta. Tar man bort dem blir det ganska tomt och i det tomrummet frodas ogräsen. 


Här har vi ett allåkerbär tv. och den till höger är en saxifraga.


En härlig vit viol som jag tror heter ögonviol. Bladen vissnar ner under vintern och den 
har stora jordstammar som ligger i markytan. Sedan har vi..... ja ni ser rätt, kirskål. 


Taklök och även klematis fungerar bra som marktäckare liksom ormöga.



Rödbladig sedum och fagertraven´Pixie Cream` ser ni på dessa bilder. Sedan får vi inte glömma myskmadra, revsuga och olika sorters timjan. Listan kan göras lång men det var allt för idag. Nu tänkta jag ta mig en lite sen trädgårdstur. Hoppas inte knotten äter upp mig.


Ha en härlig vecka
Elisabeth








7 kommentarer:

  1. Tummen upp för marktäckare! Så fint du har det med kanter av natursten och en och annan rymling ut i gruset, läckert...

    Ha det bra
    Anette

    SvaraRadera
  2. Marktäckare behöver jag mer av i min trädgård. Just nu är ormöga en favorit. Tack för inspirationen!

    SvaraRadera
  3. Vad gjorde vi utan marktäckare...... Myskmadran håller till och med kirskålen i schack. Härliga bilder,
    Ha en fin vecka
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Marktäckare är faktiskt väldans bra, men.....en del är riktigt dåliga. Jag har satt rödbladig revsuga i "långrabatten". Hade den i Stockholm och älskade den. Men...vad gör den här!? Den trivs inte alls i rabatten där den fick alldeles för bra omvårdnad, utan den har flytt ut i diket mot vägen. Där växer den i tre stora samlingar och just nu blommar den för fullt! Helt galet!!
    Förutom allåkerbäret har jag nog det mesta - alltså även kirskålen som växer precis på andra sidan staketet i "parken". Det enda sättet jag kunnat hålla den i schack med är att klippa den med gräsklipparen och så tar jag alltid bort blommorna innan dom hinner fröså sig. En vän till mig har en vit & grönbrokig namnsort som han med flit planterat i en avgränsad yta (för säkerhets skull, trots att den inte ska sprida sig) och den är OTROLIGT vacker. Har flera gånger funderat på om jag skulle be om en bit.....
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  5. Vilken härlig blogg du har och vilket härligt liv med alla fåren.
    Ha en bra dag och hälsa till alla djuren!

    SvaraRadera
  6. Marktäckare är toppen, det försöker jag ha
    i alla rabatter också. Och kirskålen har fått
    lite oförtjänt dåligt rykte, jag tycker den är
    helt ok. Fast du hade många fina sorter.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  7. En kram och en hälsning från Stenlycka som nästan aldrig skriver några kommentarer nu för tiden. Men du skall veta att jag gärna besöker din underbara blogg i det tysta.
    Allt gott till dig från Raina

    SvaraRadera