söndag 28 augusti 2016

Lammköttbullar i tomatsås

I fredags var jag och hämtade hem säsongens första lammkött från "vårt" lilla slakteri 
i Kännestunbba. Så fort allt var inplockat i frysarna gav jag mig på uppdraget att förvandla ett halvt kilo lammfärs till en av familjens favoriträtter, lammköttbullar 
tomatsås. Lyxigt och gott och en härlig belöning efter en lång arbetsdag.

Lammköttbullar i tomatsås. 

Ingredienser till lammköttbullarna:

500 g lammfärs
2 dl vatten
3/4 dl ströbröd
1 ägg
1 - 1 1/2 tsk salt
svartpeppar
4 kryddmått färdig lammkrydda (Santa Maria)

Ingredienser till tomatsåsen:

1 stor finhackad lök
1 burk krossade tomater (400 g)
1 dl vatten
1 tsk örtkryddor tex timjan, oregano och basilika
1 tsk salt
svartpeppar

Gör såhär:
  • Blanda ströbröd och vatten och låt blandningen svälla i minst 10 min
  • Blanda först lammfärsen med salt och sedan med kryddorna.
  • Tillsätt ägget och ströbrödsblandningen och arbeta ihop det till en smidig färs och låt den vila medans du tillagar tomatsåsen.

  • Fräs löken i lite smör i en vid gryta.
  • Tillsätt de övriga ingredienserna och låt tomatsåsen koka kraftigt utan lock i ca 5 minuter.
  • Rulla ca 13 stora köttbullar av köttfärssmeten och lägg dem i grytan med tomatsåsen.
  • Sjud eller koka på svag värme under lock i ca 20 min. Vänd köttbullarna efter ungefär halva tiden.
  • Klipp lite färsk persilja över grytan och servera med pasta och grönsaker.

Till sist en liten bild på det vacuumförpackade köttet.

Smaklig måltid
Elisabeth



3 kommentarer:

  1. Så himla gott! Det receptet ska jag verkligen testa...
    Ha en fin dag!
    Kram från Titti

    SvaraRadera
  2. Jag blir riktigt hungrig, ser gott ut.
    Ha det fint /Marika

    SvaraRadera
  3. Det där låter ju jättegott suger redan i magen. Får nog bli lite sånt i vinter. Förresten den där ljusgula fingerborgsblomman som är perenn var har du fått tag på den? Jag har letat i sommar. Tänkte att det kan vara kul med en som kommer där den ska åxå.
    Ha nu så gott i veckan
    kram Meta

    SvaraRadera