söndag 22 maj 2016

Tulpaner i vitt

Jag brukar alltid ha svårt för att veta vad jag ska önska mig när jag fyller år men i höstas kom jag på det. Jag önskade mig tulpanlökar .

Min önskan slog in  och jag kan säga att jag fick många, väldigt många härliga lökar av olika slag. Åtminstone kändes det som om de var otroligt många just när de skulle grävas ner. Nu njuter jag av resultatet och jag måste bara erkänna - jag önskar mig fler.


Tulpanen ´Global desire` med stora fyllda blommor med limegröna strimmor.

Jag är numera ägare till tjusiga vita tulpaner med namn som ´Saporo`, ´Global desire`, 
´Daytona`, ´Pusissima` och några sorter till som. Som alltid när det gäller tulpaner var det ganska stort svinn och några sorter klarade helt enkelt inte vintern. Nu önskar jag 
också att de blir riktigt långlivade i min trädgård. 

Fransiga tulpanen ´Daytona`var är en riktig snygging.

Tulpanen ´Sapporo`är vackert liljeblommande.

Här vet jag inte om jag har att göra med en ´Montreux´eller en ´Mount Tacoma´.
Hur som helst är det snyggt med fyllda blommor.

Fler tulpaner av sorten ´Sapporo. Ser ni  att de skiftar lite i färgen från svagt
gult till nästan vitt och när den är fullt utslagen är den kritvit.


Ha en finfin söndagkväll
Elisabeth



6 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag är nyfiken på vad den vita bakgrundsblommande växten heter i bilden "Tulpanen ´Sapporo...". Jag har satt tulpaner i höstas och nu är jag pepp på att gräva ner ännu fler lökar för de är så fint, men min barmark mellan tulpanerna förtar intrycket en del. Det är därför jag jagar något heltäckande som blommar ungefär samtidigt med tulpanerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är gräddgul variant av fagertrav. Sprider sig snällt och är faktiskt mycket snyggare än den rent vita. Myskmadra är också vackert till tulpaner men den sprider sig tokmycket.

      Lycka till med tulpankombon.

      Radera
  2. Så fint det blev, och visst är det härligt när de blommar så fint. En present som du kan njuta länge av.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvaraRadera
  3. Det är hur vackert som helst med vita tulpaner.Även sorken gillar dom. utom de som är köpta i Holland. hihi.
    Härliga bilder att njuta av, snart är det över till glädje för annat som kommer sen
    Ha det gott
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. Vilken bra önskan du kom på på. Fick du bara vita tulpaner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev en hel dal svarta också och några rosa samt lite annat smått och gott i den färgskalan. Precis som jag hade önskat mig.

      Radera