onsdag 18 maj 2016

Grönt och skönt

Så grönt och skönt det blev på en gång. Gräset 
växer och körsbärsträden blommar. Träden är nästan gröna nu. Det är bara våra askar som låter vänta på sig.  

Nyfiket Gotlandslamm som spanar in fotogrtafen.

Den här vecka har jag semester från bomsteraffären för att hinna med lite mer här hemma. Grönsakslandet är sått och jag ägnar dagarna åt att jobba med fårens stängsel.
Varje ny bit som fåren ska beta måste ses över innan man kan släppa på dem. Trasiga trådar och stolpar ska lagas eller bytas och allt sly som växer upp runt måste bort för
för att elen ska funka.

Gotlandstacka med lamm och fin utsikt.



Jag har väl sagt att jag hatar sly. Inte för att jag på något vis tycker illa om lövskog men det är på fel plats och för mycket. Fåren gör trots allt det mesta av arbetet med 
att bevara vårt öppna och varierade odlingslandskap. En liten bonus mitt i allt slit är förstås att man får njuta av den fina utsikten och alla vackra blommor på arbetstid.

Matdags. Leicestertacka med lamm.


Ha  en fin fortsättning på veckan
Elisabeth



2 kommentarer:

  1. Du har det för härligt hos dig även om jag vet att det är ett slit med allt på en fåragård.
    Ha det så gott hos dig
    Kram Meta

    SvaraRadera
  2. Härliga härliga bilder!
    Önskar dig en skön kväll...
    Kram från Titti

    SvaraRadera