torsdag 17 juli 2014

Sommarblommor i urnor och krukor.

Det är lätt att förändra uteplatsen med sommarblommor i krukor och urnor. Jag har nya färgteman och kombinationer på blommorna varje år men annars är det samma gamla möbler och prylar som jag flyttar runt på. 

Årets färger är vaniljgult, vitt, syrenlila, lime och silvergrått. Jag utgick ifrån tagetesen ´Vanilla`som jag drivit upp fån frö redan tidigt i våras. Den lila jätteverbenan, som jag
hittade som liten frösådd i grusgången i höstas och övervintrade inomhus, var också en given ingrediens. Sedan har det tillkommit både det ena och det andra.

Fontängräs eller panikum som det också kallas är en favorit från blomster-
affärernas snittkylar. Jag blev jätteglad när jag hittade frö till den i våras. Den är
lite ömtålig och ostadig och det blev inte mycket av de ynka små fröna men
vacker är den.

Tagetes ´Vanilla` och underbar fjärilslavendel.

Här ser vi även den lilla charmiga grusnejlikan. Tyvärr är den ingen långkörare
som varar hela sommaren. 

Krukstilleben på uteplatsen invid husväggen.


Sommarblomspalntering i jättekrukan på uteplatsen. Ja  alunroten är ju förstås
perenn. Den har gulgröna blad med rosalila baksida. Färgen är lite höstig men
passar bra till vitt och lime som får den att lyfta. 

Andra sidan av samma plantering. Limefärgad tobak, vit grusnejlika och silverfall. 


Ha det så gott alla trädgårdsvänner
Elisabeth



4 kommentarer:

  1. Visst är det kul med många krukor som man både kan byta blommor i år från år, men också flytta runt i trädgården eller byta blommor på när man tröttnat på dom.
    Tyvärr gjorde jag en liten tavla när jag ställde 4 betongkrukor vid poolen. Jag har massor av jättestora krukor på altanen (för blommor och för tomater, chili och paprika samt) men dom står under takutsprånget för att inte fyllas med vatten. Sen har jag "hästhinkar" i dom som jag planterar i.
    Men så har jag alltså 4 betongkrukor som jag planterat direkt i - och när man vattnar dom så rinner vattnet ut under dom och stannar där. Inte bra.....man förstör trädäcket och det vill man ju inte. Så nu har jag blivit tvungen att ställa fat under dom. Ja, i alla fall under 3 av dom - hade inte fler! Få se om jag hittar ett snyggt 35 cm´s fat till i helgen då vi ska vara med på en loppis!
    KRAM
    Susie

    SvaraRadera
  2. Jag odlar gärna i krukor och blomlådor, det är kul att förändra allt eftersom blommorna ser trötta ut, jag börjar alltid med penséer och sedan är det dags att byta till något annat. Fjärilslavendel och lobelia, lavendel och silverfall, har jag också i mina krukor. Dina krukor är riktigt fina, gillar den milda gula och lime färgen. Ha en skön helg! /Marika

    SvaraRadera
  3. Koselige bilder av vakre blomster !!

    SvaraRadera
  4. Vad fint du har det! Jag älskar krukor av olika slag, keramik, metall o s v. Njut av sommaren!

    SvaraRadera