fredag 4 november 2011

Till alla dem vi minns.

Allhelgonahelgen är här med gråmurrigt väder, stämningsfyllda ljus och
vackra blommor. Allt är som gjort för lite eftertanke och vemod och till alla er
som mist någon när och kär och till alla som gått före oss kommer här en liten
sångtext som betytt och betyder mycket för mig. En sång som ger hopp och
kanske också lite tröst när saknaden kommer smygande.

Låten skrevs av bandet Salt efter att en av bandmedlemmarnas bror dött ung.
Katarina Milton sjunger grymt bra och låten finns både på You Tube och Spotyfy
och i vår gamla skivsamling längst in på garderoben....

Två hjärtan till ett par äkta makar och visst är det
bra att kunna jobba lite på höjden när graven redan
är fylld med blommor.

Vi ska ses igen.

Livet kan vara vackert som en sommardag
där himlen är fri från varje moln
men plötsligt som en blixt ifrån en himmel klar
det känns som en iskall vind.

Alla har vi haft någon som vi hållit av
som varit en del av våra liv
och den som var vår älskade, vår bäste vän
finns inte längre kvar.

Personligt. Ett mosshjärta dekorerat  med julros och murgröna från Högagärde.

Jag har en tro som ger mig tröst och styrka
att vi ska ses igen när tiden tagit slut.
Trots att skiljas var så svårt
så vet jag att du lever i ett ljus
i det hemmet som vi kallar Faderns Hus.

Visst är det härligt att jobba med de material som hör årstiden till
och finns nära till hands.

Vi kan inte förklara livets hemlighet
aldrig nånsin förstå allt det som sker
men trots dom frågor som vi har och inga svar
Gud är den som han är.

Men det är också ok. att fuska lite med några sidenrosor som håller sig fina
 hela vintern. Se bara till att plocka bort dem innan vårstädningen då de inte är
 komposterbara. Hjärtat går också att återanvända.

Jag har ett hopp som jag kan lita på.
Jag vet att det bär mig när jag dör
och bortom livet finns en annan dimension
det är min säkra tro.

Hjärttemat avslutas med ett klassiskt vitmosshjärta dekorerat med
kottar(givetvis), murgrönsblad och en liten slinga med caluna ljung
ihopsnurrad med tunn silvertåd.

Vi måste lära oss att det liv vi fått
är några år som snabbt försvinner bort
men själen som vi har den lever alltid kvar.
Den kan aldrig dö bort som den kropp vi har fått.
Den får vara för evigt hos Gud.

Jag har en tro som ger mig tröst och styrka
att vi ska ses igen  när tiden tagit slut.
Trots att skiljas var så svårt
så vet jag att du lever i ett ljus
i det hemmet som vi kallar Faderns Hus.


Ha en riktigt skön
allhelgonahelg.
Flitiga Lisa



3 kommentarer:

  1. Vilken fantastiskt fin sång! Tack för att du delar med dig av den och vackra foton.
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  2. Både vackert och stämningsfullt, precis som det ska vara en sån här helg :-) Söta tomtar nedan!
    Roligt att du kikade in hos mig :-)

    Ha en fin fortsättning på helgen!
    Annika

    SvaraRadera
  3. Underbart vackra dekorationer och vacker sång, här besöktes dock ingen kyrkogård igår (vi har ju våra nära i Stockholm) utan istället tändes det ljus över hela tomten!
    Och du såg rätt, det var vita "vanliga får" som gick i samma hage som Gute-fåren. Det finns alltså inte någon annan färg på Gute-fåren!

    SvaraRadera