söndag 27 november 2011

Advent, ankomst,

väntan, längtan och lite till.
Många tror att själva ordet advent betyder väntan men så är det inte även om
man skulle kunna tro det, för väntar och längtar efter julen är det ju många av
oss som gör redan nu. Nej det betyder ankomst.



Vad då ankomst, vems ankomst? Vem eller vad väntar vi på? Tomten, julklapparna,
den goda maten, gemenskapen, julmyset eller några dagars ledigt. Själv ser jag
jag fram emot allt och mer där till men allra mest längtar jag efter att få fira ett
barn i en krubba i Betlehem för "sisådär" 2000 år sedan. Det är alltså Jesus
ankomst advent hadlar om. Varje advent känner jag lika stark att det är just
precis mig han kommer till, här och nu. Jag tänder ett litet ljus och advents-
friden sprider sig över huset. Det får regna och blåsa som det vill där ut med hos
mig är det advent.




Ja då var första ljuset tänt och adventsstjärnan upphängd så nu kan vi börja fira
advent på riktigt. Själv vill jag passa på att önskar er alla en riktigt fridfull advent.

Kramar
Flitiga Lisa.




3 kommentarer:

  1. Hej Flitiga Lisa !

    Vilket fint inlägg... läste precis det du skriver ... vad advent egentligen betyder ...det borde vi påminnas om oftare !
    Önskar dig också en fridfull advent !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  2. Fin påminnelse om advent och vad som komma skall. Önskar dig en fin första advent tillbaka.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. vilken vacker adventsstjärna du har!

    SvaraRadera