lördag 17 september 2011

Extra nördigt om får.

Mönstring och riksbedömning.

För ungefär en vecka sedan skrev jag ett inlägg som handlade om mönstring  
av Gotlandslammen (bedömning av djurens kropp och päls) och här kommer en
liten fristående fortsättning.

 

Såhär ser det ut när man mönstrar lamm. En ganska behaglig arbetsställning när
lammet väl är uppe på mönstringsbordet får man väl lov att säga. Bra ljus är
viktigt och räcker det naturliga dagsljuset inte till får man hänga upp lysrör som
vi gjort här.

Har man extra snygga bagglamm vid mönstringen hemma på gården kan man åka
vidare med dem till en sk.riksbedömning som anordnas av de olika distrikten
inom Fåravelsförbundet. Här får man chansen att få sin fina bagge bedömd av en riksdomare. Principen för själva bedömningen är i stort sett den samma som för
gårdsmönstringen fast den är mycket mer noggrann. På det färdiga protokollet
kan man sedan utläsa exakt vilka kvalitetsavvikelser baggen har och bakom varje
siffra finns alltid en förklaring. Poängskalan är 1-6 och får man en 5:a i helhet har
man all anledning att vara nöjd, mer än nöjd.

Själva hade vi med oss två baggar till riksbedömningen. Det var allra första
gången för oss och det var förstås både nervöst och spännande. Framför allt
var det lärorikt. Hur det gick? Jo tack, jag är nöjd. Det gick ungefär som jag
förväntat mig. Den ena fick 3:a i helhet och den andra 4:a. Ingen av dem höll
den där riktigt höga kvalliten som krävs för att de skall bli uttagna till
baggauktionen som äger rum i Jönköping om några veckor. Men hur många
baggar av alla riksbedömda hamnar egentligen där? De flesta säljs nog hemma
på gården. Fyra dagar senare hade vi i alla fall sålt den bäste av dem, tack vare
att vi bemödade oss att ta med honom på riksbedömningen.



Bagglammen går och betar på åkrarna bakom huset. De är riktigt sociala och
pratsamma. Det bli många pratstunder med matte och än så länge har de inte
blivit sådär bråkiga och som de ofta blir. Baggar kan ju faktiskt bli lite ilskna
av sig så det gäller att ha ögon i nacken.


På hösten är jag extra nördig med fåren. Om ni visste vad jag studerar
härstamningsbevis, mönstringslistor och riksbedömningsprotokoll. Snart kommer
baggauktionskatalogen och då ska jag riktigt gotta mig i den och kanske att jag
till och med plockar fram förra årets......

I år måste vi köpa en  ny Gotlandsbagg, ja helst två. Ett spännande och viktigt
beslut, för baggen är ju som man bruka säga, halva besättningen (får flocken).
Just nu har jag till och med högre bevakning på annonserna Fåravelsförbundets
hemsida än jag har på bloggen och det vill inte säga lite det. Inte ens trädgården
åtnjuter så särskilt mycket av min omtanke. Allting har sin tid på något vis och nu
är det fåren som gäller.



Hälsningar
Flitiga Lisa

7 kommentarer:

  1. Hvor spændende Lisa.....og ulden fra Gotlam er da bare noget af de blødeste. Jeg købte et fra en lokal fåreavler da jeg fik vores ældste søn......den var godi barnevognen om vinteren og i sofaen til hygge ;0)

    Dorthe

    SvaraRadera
  2. Intressant. Att få lära sig mer om fåravel, som jag skrivit innan, är roligt för en som inte kan något alls.

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  3. Vi har precis fått 16 lamm och 2 lammungar (det heter ju så här på Gotland, alltså inte får och lamm)i hagen som gränsar till oss. Där har tidigare gått lite kvigor, men stället såldes i somras till Stockholmare efter det ägaren flyttade till "hemmet".
    Nu arrenderar vår "hustomte" hagen och har alltså sina får där. Vi hoppas nu att dom äter upp allt snabbt, för då ska dom få gå på halva vår "yttertomt". Jag vill nämligen bli av med en massa sly och övervuxet gräs där!
    Men du, äter får ormbunkar? Och är det verkligewn i sånt fall OK för dom att äta sånt?

    SvaraRadera
  4. De stora på skaft ratas definitivt men jag ska forska vidare på problemet och kanske göra ett litet inlägg så småningom. En sak är dock säker, fåren hindrar ormbunkarna från att bli stora ogräsbestånd. Och ni kan vara lugna, fåren vet själva vad som är farligt och inte att äta.

    SvaraRadera
  5. Tasck för snabbt svar!
    Skönt att lammen inte är så dumma som folk tror! Och jättebra att dom trampar ner jättebestånden med ormbunkar vi har på halva yttertomten där vi inte klipper. Nu är det bara att se till att vår tomtspets inhägnas så dom kan få gå fär också. Än så länge så har dom MASSOR av bete, vår hustomte trodde det skulle räcka till jul!

    SvaraRadera
  6. Tänk vad man lär sig i "bloggvärlden". Innan tyckte jag bara att får var söta, men genom att följa din vardag lär jag mig mer och mer om dem :-)
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  7. Bråda tider hösten, här har vi också mönstrat och eftersom jag är så pass ovan så tog jag med fyra baggar till riksbedömningen här i Norrbotten. Sedan har jag använt dom som hjälp när jag mönstrat resten av lammen här hemma. Även om Finulls-protokollen inte är lika detaljerade som päls så är det nog så många moment att gå igenom iallafall./Annelie

    SvaraRadera