söndag 23 november 2014

Fårbondens novemberjobb: skinnbod och installning.

Vad gör fårbonden i November? Jo jag skulle nog påstå att det är en ganska lugn månad.
Frågar ni maken som är fårklippare svarar han däremot att det är hektiskt. Hos oss 
går tackorna med sin bagge, de klipps och stallas in, vi plockar ner provisoriska stängsel,
skickar årets sista lamm till slakt och säljer våra lådor med lammkött.
  
"Skynda dig matte" Vår vallhund Max vet att vi ska hämta fåren.

Gotlandstackor.

Full fart hemåt för tackorna och deras bagge Mysten.

Sedan gör vi något annat väldigt roligt också, som säkert ingen som läser min blogg
kunnat missa. Vi bygger en skinnbod där vi ska sälja skinn, ull, kött och hantverk från gården. Just nu målar jag för fullt. Fönster och dörrar är på plats och lister och foder snart färdigmålade inomhus. Råspontväggarna blir vitare och vitare, plåtvägen är nästan klar och det finns en butiksdisk i lokalen. 


Det är hysteriskt mycket att göra men det går bra bara för att det är så roligt. Jag tänker lyckliga glada tankar om hur det ska se ut när det blir färdigt men är fullt medveten om att inte riktigt allt har hunnit falla på plats när vi öppnar på lördag. Ja du läste rätt, lördagen den 29 november öppnar vi. Mer info kommer senare i en liten "annons" här på bloggen och kanske till och med i tidningen.

Garn i en gammal resväska. Jag jobbar med att få till lite skön förvaring. 

Världens godaste julgodis ska vi sälja i skinn boden. Hemlagat och nästan ekologiskt
från dottern och hennes kompisars UF- företag Sörnöt UF. Genom skolan har de som
uppgift att starta, driva och avsluta ett företag. 

Efter att ha målat febrilt till mitt i natten tänker jag unna mig en liten vilodag från skinnboden idag. Jag ska bara blogga lite, få till en "annons" och ta kvällspasset i ladugården. Ha en allmänt skön söndag med andra ord och ladda inför veckan.


Ha en skön söndag mina vänner
och välkomna på lördag

Elisabeth


7 kommentarer:

  1. Dina bilder är helt underbara speciellt den med fåren på väg hem. Lycka till med boden. Ha en skön söndag! Marika

    SvaraRadera
  2. Vad spännande det låter med din bod. Här har vi julmys i butiken på lördag annars hade jag nog försökt ta mig en tur för att titta in i din bod. Kanske får smita från här en stund för en utflykt. Hoppas du hinner klart med det du tänkt innan helgen.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Så mycket roligt du har framför dig! Älskar bilderna dina, speciellt på hunden Max och fåren på vägen:)

    Ha en fortsatt skön kväll!
    Kramar från Eva-Mari

    SvaraRadera
  4. Jaha, när vi vanliga "ickefårbönder" klättrar på väggarna och tycker att november är en urtråkig extremt lugn månad, då har ni fullt upp!? Och du måste tycka att det är jättespännande det här med boden!! synd att den ligger lite långt från oss.....
    KRAM och LYCKA TILL
    Susie

    SvaraRadera
  5. Ohh vad spännande det låter med boden Har alltid önskat mig en butik men det har liksom inte passat att bli så
    Lycka till med din önskar jag dig
    Vad vacker bild på alla fåren som kommer springande i diset.
    Ha en bra dag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  6. Så roligt att det närmar sig! Varmt lycka till, hoppas jag kan komma framöver.
    Pia

    SvaraRadera
  7. Bara älskar bilderna med fåren, och den fina vallhunden Max!

    Hälsningar från mig, som hade drömmar om att bli fårbonde men aldrig blev det... /Cia

    SvaraRadera