onsdag 6 augusti 2014

Klematis på längden och på tvären.

De slingrar i träden, klättrar på ställningar eller kryper fritt i rabatten. Trädgårdens klematisar ger höjd och spänning lite här och var. De flesta är så kallade italienska klematisar Clematis viticella med ganska små och nätta blommor och en härlig blomning under juli och augusti. 


Växtetiketter försvinner eller går sönder och numera är många klematisar helt anomyma. Jag har minnesfragment av namn som´Carmencita´, ´Warshavska Nike´och ´Madam någonting´ men vet inte säkert. I någon satt en lapp med namnet clematis viticella, inget mer, så nog är en italiensk alltid.


Clematis viticella.

I oxeln med sin vackra bark samsas två sorters klematis med samma färg men med olika blomform, en hängande klockformad och en vanlig.


När växtstöden är på lagning kan de få stöd av kärleksörten, slingra i violkungsljusen och landa mjukt i en bolltuja.


 ´Yvette Houry´

Ljuslila ´Yvette Houry´ har inte riktigt förstått att hon ska slingra i vattenpumpen istället
för på marken.


Just nu är det den här vita skönheten som man lägger märke till. Den står i rabatten vid lusthuset och har en otrolig förmåga att hamna på bild.



Ha det så fint mina trädgårdsvänner
Elisabeth




6 kommentarer:

  1. Underbara allihopa, får nog skaffa mig några Italienare , fick tips om att de är tåligare än andra klematis. Har inte haft någon större framgång med mina klematis.Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Så underbart vackert!

    SvaraRadera
  3. Du gillar som jag Klematis. Här har de börjat blomma om så kul det är. Den vita är ju bara sååå fin
    Önskar dig fina dagar
    Kram Meta

    SvaraRadera
  4. En vacker blomma som stigit i "värde" hos mig.Ha en fin Torsdag.Kram Ulrika

    SvaraRadera
  5. Försöker uppdatera mig lite i bloggvärlden idag, på sommaren blir det inte ofta datorn används...
    Clematis är fina oavsett hur de behagar växa hihi.
    Gillar ditt inlägg om de snygga klädhängarna, måste kolla in den hemsidan!
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  6. Gillar klematis och särskilt de småblommiga. Härliga bilder.
    Anette

    SvaraRadera