lördag 7 september 2013

Chokladblommor, taggtrådsbollar, välkomstskylt, växtstöd, phlox och....

Nu kan det nästan inte bli en längre inläggsrubrik men vad skriver man när det handlar om så många olika saker. Jag tycker oftast att det är praktiskt att hålla sig till ett tema per inlägg men idag blir lite av varje av det som händer i trädgården just nu.

Chokladblommor 
Vilka tacksamma blommor. Man kan nästan inte få en hållbarare sommarblomma. Den
vill liksom inte sluta blomma och jag börjar tvivla på att det blir någon höstplantering
i jättekrukan på grusgången. Om det är positivt eller negativt vet jag inte. ;-)



 Välkomstskylt
Hur många välkommenskyltar kan man ha i en trädgård? Ja håller på att utforska det.
Denhär skylten hittade jag i affären där jag jobbar. I sig själv är den lite lågmäld, på gränsen till tråkig men bland mina chokladblommor kommer den verkligen till sin rätt.



 Växtstöd
Ja ni har sett dem förut och ni lär få se dem fler gånger. De ger inte bara stöd till mina klematisar, de är vackra blickfång också.



Phlox
Phlox är en underbar sensommar och höstblomma. Jag skulle vilja ha fler, ja massor
men det är så sällan man ser några fina sorter i blomm ute i handeln. Jag vågar nämligen inte riktigt köpa på måfå utan att veta exakt viken färg det blir på blommorna.



Taggtrådsbollar.
Som ni ser har det blivit fler taggtrådsklot. Taggtrådsrullandet har passat mig perfekt denhär sommaren. Vi har nämligen tagit över ett nytt arrende, en av granngårdarna. Markerna är inhägnade med gammal rostig taggtråd och den måste givetvis bort. Dels håller sig fåren inte innanför stänget om man har taggtråd, dels kan de fastna i den och skada sig riktigt rejält. Det är inte varje dag som man får göra en naturvårdande insats och samtidigt har chansen att känna sig lite kreativ.



"Hundstoppare"
Nej, det är inte Musse Pigg, det är en "hudsstoppare". Jag kunde inte förstå varför nejlikorna i rabatten helt plötsligt var så fula och växte så dåligt. Av en slump kom jag på att det faktiskt var någon som genade i rabatten och sprang rakt över dem. Det var vår hund Max som var den skyldige men nu får det bli stopp på det. Man kan inte vara med överallt och uppfostra sin hund men man kan kanske anpassa sin trädgård och bygga bort problemen. 



Ha det så gott
Elisabeth



17 kommentarer:

  1. Du bjuder på många läckra bilder.
    Bollar har jag tänkt göra sedan en trädgårdsförening här i Piteå visade på bild (förra året) hur man enkelt gör dom.
    Kanske kommer jag till skott nu då jag har sett dina fina.

    Taggträdsbollar var superfint!

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Så snygga växtstöd...verkar fungera jättebra...något jag ska önska mej. Fiffigt med taggtrådsbollar, själv har jag försökt få tag på taggtråd, men det är svårt tyvärr. Fina bilder.

    Ha det gott, Birgitta

    SvaraRadera
  3. Det där med välkommen skyltar har jag också funderat över:) Väntar med spänning på svar;)) Smart med "hundstoppare". Fina är de med!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  4. Så fina taggtrådsbollar du haj gjort, bra idé att ha till stopp för små fötter. Lyckans dig som har så mycket taggtråd. Jag söker med ljus o lykta efter det men hittar inget här i närheten.
    Ha en fin söndag
    Kram Meta

    SvaraRadera
  5. Chokladblomman är en favorit, dina taggbollar är roliga.
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Välkommenskylten blev ju kanon bland dina vackra chokladblommor !
    Vilken lycka att ha tillgång till så mycket taggtråd och skapa roliga saker av ... jättefina taggtrådsbollar !
    Så snyggt med ditt klematistorn ... jag har ett liknande men i mitt växer inte klematis ... kanske skall tänka om nu när jag sett ditt !
    Ha det så gott och tack för all kreativitet !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  7. Så fina inspirerande bilder! Skylten och taggtrådsbollarna är vackra inslag!
    Trevlig söndag
    /Cika

    SvaraRadera
  8. Vilket bildreportage, nu blev jag så där sugen på att gå ur och greja på direkten, men det är lite sent på kvällen......Jag gillar dina taggtrådsbollar jättemycket!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Märker att det var länge sedan jag var inne hos dig, så många trevliga inlägg jag har missat. Får försöka bättra mig men tiden och den vackra sommaren har bidragit till att jag inte har suttit så mycket vid bloggen. Hoppas det blir bättre framåt hösten för det är så trevligt att besöka dig och få massor med inspiration. Du är så duktig på att skapa vackert omkring dig och ta härliga foton!
    Önskar dig en riktigt fin vecka!
    Kram Raina

    SvaraRadera
  10. Vilka fina skyltar och blommor. Jag trodde att chokladblommor är bruna - är de så där fina som dina så vill jag nog också ha chokladblommor i rabatten. Vet du vad sorten heter?

    Kram
    //Linda

    SvaraRadera
  11. Nej såhär röda är de egentligen inte. De kanske är rödbruna och ibland ser de även svarta ut. Just när jag tog detta foto var det väldigt soligt och solen lyser nästan igenom dem. Jag kanske skulle redigerat bilden på ett annat sätt så att de rätta färgerna kom fram. Jag vet inte vad sorten heter men den är hög
    och som sagt vad inte så brun.

    SvaraRadera
  12. Tack för svaret!

    Har en fråga till - har du gjort de fina tornen själv? Tycker att de är jättetjusiga med metallhattarna :)

    Kram och go kväll
    //Linda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min svärfar har gjort tornen. Han hittade en beskrivning i tidningen ICA kuriren för ganska många år sedan och jag vet att ritningen även har varit med in någon pysselbok.
      Metallhattarna har har en granne tillverkat. De är pricken över i på något vis.

      Kram Elisabeth

      Radera
  13. Åh vilken fin header du har! Den är verkligen fin! Det var länge sen jag kikade in här så för mig är den ny :) Har också en chokladblomma och den växer verkligen bra och blommar fortfarande mycket. Gillar dina taggtrådsbollar. Taggtråd tycker jag är så hemskt annars. Fast egentligen är det väl precis det där att den lämnas kvar i naturen som jag skarpt ogillar.

    Ha en bra vecka!

    kram Ann-Louise

    SvaraRadera
  14. Men så många vackra och inspirerande bilder du bjuder på!!! Och vad kul att hitta tillbaka till dig! Blir lite avis på dina aubergine... personligen tycker jag att dessa är underbart goda och användbara i matlagningen.

    Tack för titten inne hos mig!
    Önskar dig en fin dag!
    kram

    SvaraRadera
  15. Här väcks ha-begäret ordentligt! Vackra bilder och vackra saker, och chokladblomman är nog ett måste nästa år ...

    SvaraRadera
  16. så läckert vilken blomsterprakt...jag gillar chokladblomman så mycket o brukar alltid köpa o plantera i kruka..men det har inte blivit av i år...dina blomsterstöd är bara sååå snygga kram från Maja

    SvaraRadera