torsdag 6 september 2012

Höstplantering.

Jag har tänkt fixa en liten höstplantering här hemma men tiden vill inte riktigt räcka till.
Så nu står växterna där i sin kasse och ser ledsna ut, i väntan på att jag ska "hinna" plantera dem. Tänk jag som hade fått för mig att hösten var en lugn tid men det stämmer inte för mig. De dagar jag är hemma från blomsteraffären har jag fullt upp med fåren och kvällarna är oftast fullbokade med andra aktiviteter.
 

Ungefär så här har jag tänkt att det ska se ut. Jag har köpt rödbladig alunrot, rosa klockljung och plättar i luften till min zinkhink. Sedan är det bara att pynta till det lite med härliga ullband i rosa och grått, en gammalrosa sidenros eller kanske en liten skylt med vacker text på. Vi får väl se hur det blir. 

Som ni kanske anar fick kameran följa med till jobbet. Det är tur att man har ett skapande jobb när man stundtals inte hinner pyssla så mycket hemma.
 

 
 


Visst är den väl underbart söt, den lilla rosa klockljungen Gaultheria (Pernethya)Mucronata. Den tillhör familjen ljungväxter och släktet vaktelbär. Det där med särskild
surjord hoppar jag över, för det är ändå ganska svårt att få den att överleva vintern även om den tål en del minusgrader. Den perenna alunroten tänker jag sedan återanvända i en rabatt och min pättar i luften måste jag komma ihåg att plocka in innan den värsta kölden slår till. Jag hoppas att det dröjer riktigt, riktigt länge.

 
Hösthälsningar
Elisabeth
 
 
 

9 kommentarer:

  1. Ser jättefint ut! Härliga färger. Jag ska också plantera i min ytterkruka men fn håller vi på att rusta och entren är full med färgpytsar mm så jag får ge mig till tåls ett tag. //M

    SvaraRadera
  2. Ja, det var en mycket fin arangemang till hösten,tycker jag.
    Hälsningar,Karla.

    SvaraRadera
  3. Mysigt att få "hösta" till det ute vid entren...=)

    Ha det bäst !

    Kram Ninni

    SvaraRadera
  4. Ser jättefint ut! Tur det inte är såå höstigt än utan att man hinner pynta snart. "Ska bara" först;)

    Trevlig helg, Kram Marie

    SvaraRadera
  5. Underbart du arbetar med den vackra ullen :) Så personligt och vackert! Trevlig helg! Kram / Carolin

    SvaraRadera
  6. de där färgerna blev genast en favorit :) skall se om jag inte kan ta en tur till trädgårdsbutiken en dag, tycker också det är fint med cyklamen, tänk den till en mörk alunrot :) Ha en trevlig helg ♥

    SvaraRadera
  7. Så fint med det där ljungrosa till<3
    Måste ta oss i kragen och inte bara "träffas" genom bloggen:(
    Nu är det jobbarhelg för mig igen fattar inte vem som lagt detta schemat, haha. Ha det bra & hälsa familjen. Kram Sofia

    SvaraRadera
  8. Så snyggt! Gillar dina ullband som du använder lite här och där.

    Kram

    SvaraRadera
  9. Finfint som vanligt♥
    Du är bäst på att arrangera blommor!

    Kram Annika

    SvaraRadera