lördag 2 juni 2012

Älskade värstingar. Del 1.

Det finns blommor som man både älskar och hatar. Blommor som tar för sig och är för
mycket och hade de inte varit så vackra som de är så hade de nog lyckats förpesta trädgårdslivet ganska rejält. De är helt enkelt växter som jag älskar att hata eller
hatar att älska.

Grön eld i kvällsljus.

Det vilda flyttar in.

Vi bor mitt i det småländska odlingslandskapet och har ängens alla rara växter alldeles
inpå knuten. Ibland händer det att det vilda tittar in till oss och hittar sin plats i någon rabatt och jag tackar som regel inte nej. Fast ormbunkarna är väl inte så små och rara kanske.... De behöver hållas efter både i rabatterna och ute i betesmarkerna.


Fänrikshjärtan, humleblomster och pärleternell som sällskap. Klematisen kommer
lite senare.


Trots allt är den ljusgröna färgen oemotståndlig så det är nog inte mödan värt att försöka få bort den. Sedan brukar jag ställa frågan: vad skall jag ha där istället ? Jag kommer inte
på något bra svar så den får nog vara kvar.



Humleblomstern är en annan liten vilding som trivs i trädgården. Trots sitt ljuva yttre
kan  den konkurera bort det mesta i sin ogivning. Den aprikosrosa blomman kommer direkt från naturen med den lite större cremgula är en förädlad variant. Här får den sällskap av den lika söta veronican "mormors glasögon".




 
Jag försöker hålla isär värstingarna, här med hjälp av ett fågelbad. Humleblomster
v/s ormöga. Vem vinner kampen? Humleblomster v/s pärleternell. Jag tror att jag har
kommit på en ny lek.

Vi hörs
Elisabeth






13 kommentarer:

  1. Oj så fint ni har det!!! Ha en fortsatt bra helg! Anna

    SvaraRadera
  2. Her var det mange flotte planter! Ønsker deg en fin kveld. Klem

    SvaraRadera
  3. Ja, det är blandade känslor när ens favoriter börjar bre ut sig okontrollerat. Själv hade jag ingen aning om vad jag gav mig in på när jag planterade några plantor stjärnflocka för några år sen. Nu är de överallt! Mycket fin spaljé du visar på de översta bilderna förresten! Och humleblomster är ju så vackra... :)Kram Hanna

    SvaraRadera
  4. Så vackert hos dig. Humleblomstret är jättesött, har ingen sådan "värstinggäst" hos mig:)).
    Så fint klättertorn!
    Ha det gott.
    Kram Maria

    SvaraRadera
  5. Ja, jag älskar också värstingarna även om de kan ställa till lite besvär. Den gula humlen, hos mej heter den 'Lemon Drops' är rätt snäll trots allt men breder sakta ut sig. Härligt vilda rabatter med ormbunkar. Kanske något nytt isf tuppfäktning - växtfäktning - vem vinner??? kom tillbaka nästa år och se med egna ögon (:D
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  6. Äh, humleblomstern menar jag ju!

    SvaraRadera
  7. Vissa växter tar för sig av utrymmet i rabatterna. Jag har också flera värstingar i mina rabatter och visst tävlar de om vem som kan knuffa undan den andre.

    Ha en bra fortsättning på helgen

    Kram Karin

    SvaraRadera
  8. Vad din trädgård är fin!!
    Känner inte igen mej riktigt på de översta bilderna... något nytt?
    Kram Annika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack. För att ni ska kunna orientera er: Lusthuset ligger till vänster och badkaret till höger. Kolla in vinter och sommarbilderna i sidlisten så syns det i ett större sammanhang.

      Radera
  9. Jo, så är det. Man både älskar och hatar en och samma ibland. Vissa är ju ettriga och efterhängsna och knuffar undan de som inte är så framfusiga... samtidigt är de robusta och tåliga och bra på många sätt.

    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är vackert med lite "vilda" blommor.Ha en skön söndag:kram Ulrika

      Radera
  10. Ååå vilka vackra bilder!

    SvaraRadera
  11. Vackert och jag blir lika glad varje gång jag ser något som flyttat in i vad som skall likna trädgården här. Nu bor ju jag mitt i ett stenbrott så vi har ingen "riktig" trädgård så därför passar det jättebra om ormbunkar och annat vill komma in. Men ibland blir det helt klart för mycket jadå!
    Agneta kram

    SvaraRadera