onsdag 31 augusti 2011

Äntligen luktärtor.

Tunga höstdofter blandas upp av den härliga doften av luktärtor. Äntligen
har de börjat blomma hemma hos mig. Den som väntar på nå´t gott väntar aldrig
......ja ni vet.


Man funderar och planerar, längtar och väntar och så plötsligt en dag bara händer
det. Med varlig hand plockar jag en liten bukett och ställer den någonstans där jag
inte kan undgå doften. Det blir inger överdåd, högst ett par småbuketter i veckan,
lagom stora för mormors gamla finglas. Mer än så blir det inte men det räcker för
att fixa lite vardagslyx hemma hos oss.


Under alla luktärterna döljer sig björkris och åter björkris.

Jag tänker mig luktärten som en sommarblomma men faktum är att hos mig
blommar de alltid som bäst just innan frosten tar dem. I år hade jag tänkt att det
skulle bli ändring på det. För att skynda på själva processen lite förodlade jag de
små liven inomhus och planterade dem sedan i en stor zinkbalja. Den placerades
sedan i ett varmt och soligt hörn på en av våra uteplatser. Om det hjälpte? Ja
faktiskt, men bara lite.


Mmmm.... vad det luktar gott. Tänk om jag kunde skicka med lite doft hem till
er. Jag leker med tanken för en sekund men riktigt där är inte tekniken än
och tur är väl det. Verkligheten är ändå alltid bäst.


Ha det gott.
Flitiga Lisa


8 kommentarer:

  1. Jag känner den underbara doften genom dina bilder:)
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  2. Underbart! Mina luktärter blev det ingenting av i år. Nästa år får det bli lite bättre planering och kankse förodling också. Förra året sådde jag på friland och det blev en fantastiks buske som blommade länge.
    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  3. Vilken underbar bukett! Man kan nästan känna doften!!
    I år hade jag inga, jag blev så sur förra året när dom inte började blomma förrän i september, men nu saknar jag dom verkligen.

    SvaraRadera
  4. Mmm, luktärtor är underbart! Förstår inte varför jag så sällan sår dem...
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  5. Ja visst är de underbara...
    Kram Hanna C

    SvaraRadera
  6. Vilket sött litet knippe!

    Ha ett fint veckoslut,
    Rebecca

    SvaraRadera
  7. jag brukar också så de tidigare, men det är en väldig väntan innan de doftar som bäst. Men den som väntar på något gott... Ha en härlig doftande helg!

    SvaraRadera
  8. Ja de är ju för söta. Finns inga här i år men nästa år ska det bli ändring på det, ett helt gäng vid trädäcket hade jag tänkt!
    Ha det gott!

    SvaraRadera