torsdag 23 juni 2011

Mmmm midsommargubbar.

Under stor andakt har jag ätit sommarens allra första jordgubbe
från det egna jordgubbslandet.

Inte var den särskilt stor och i ärlighetens namn var den inte heller så röd men
god var den. Inget smakar så gott som jordgubbar från den egna odlingen.
De är kanske inte störst och vackrast men smaken är gudomligt söt och god.



Inte är de äkta vara men som ögongodis duger de mer än väl dessa fina lackade pappjordgubbar. Rosen sitter i ett plastprovrör som jag bara stuckit ned  i
mülenbeckian. För att dölja den fula plasten och jorden har jag lagt på lite grå
kardad ull. Det fina spetsbandet är fäst med en dekorationsnål.




Jordgubbar är inte bara gott, det är nyttigt också. De har en förebyggande effekt
mot hjärt- och kärlsjukdomar och de skyddar mot infektioner framför allt i magtarmkanalen och nu ska ni få höra det allra bästa. De stärker hjärnfunktioner
som minne och rumsorientering. Tänk så smarta vi får känna oss såhär i midsommartid.




Härliga jordgubbstid. O vad vi ska frossa de närmsta veckorna. Om vi mot
förmodan inte skulle få i oss allt fyller vi frysen eller så gör jag några burkar med
lyxig och härligt god sylt.


Glad Midsommar
önskar
Flitiga Lisa



5 kommentarer:

  1. Ett jättevackert jordgubbsarrangemang. Rosen och fuskgubbarna ÄR riktiga jordgubbar och spetsen en slurk grädde som jag ser det...

    Önskar dig en trevlig midsommar tillbaka!
    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Åhh, så vackra bilder!
    Lackade pappjordgubbar eller ej så ser det väldigt mumsigt ut :=)
    Trevlig Midsommar!

    SvaraRadera
  3. Vilket vackert arrangemang !! Väntar just nu på våra första egna jordgubbar ... håller med dig ingenting går upp mot dom, färskare går ju inte att få ... hoppas jag hinner före fåglarna bara !
    Trevlig midsommar !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Visst smakar egen skörd alltid lite godare:)

    Ha en finfin söndagkväll,
    Rebecca

    SvaraRadera
  5. Vilka fina bilder:-)
    Efter din intressanta jordgubbslektion ska jag nu njuta av dem ännu mer!
    Kram Hanna

    SvaraRadera