onsdag 4 maj 2011

Att gräva eller inte gräva?

Att gräva eller inte gräva, ja det är frågan. Nu är det i alla fall dags att ta sig ann trädgårdslandet. Alla mina odlingar täckodlas och ganska ofta tar jag mig också friheten att hoppa över det där med grävningen, lite lat måste man ju få vara.

På hösten när allt är skördat täcker jag trädgårdslandet med ett lager med
gammalt ensilage eller löv. Fram till nästa odlingssäsong har maskarna tagit hand
om det mesta och det är bara att räfsa undan det som blir över, kratta och så  på
nytt igen. När växterna sedan kommit upp och blivit stora nog lägger jag på färskt gräsklipp. Jorden behöver inte vara bar så länge och ogräset orkar inte växa
igenom grästäcket. Sedan gäller det bara att fylla på med nytt gräsklipp
kontinuerligt, för annars gör det mer skada än nytta, eftersom gräsklippet ofta
innehåller en hel del ogräsfrön. Täckningen hindrar också avdunstningen, vilket
gör att jag ytterst sällan behöver vattna mina odlingar.

Ja då var det dags att sätta spaden, jag menar grepen, i jorden.

Så var det nackdelarna då. Jorden blir inte lika fort varm på våren då man inte
vänder upp den. Den blir inte heller lika lucker och det är faktiskt en känsla jag
kan sakna. Å andra sidan stör jag inte maskarnas framfart lika mycket. När man
gräver ner gödseln hamnar den nere vid rötterna där den bäst behövs, sägs det
och den effekten går man miste om. 

Jag känner att jag vinner en hel del tid genom täckodlingen, framför allt blir det
mindre ogräsrensning men grävningen tycker jag inte att jag kan skippa helt.
Vissa växter vill ha mer näring än bara gräsklipp, löv och gammalt ensilage och
då är det helt klart bäst att gräva ner riktig gödsel. Gödseln står fåren för men även grannens hästar brukar ställa upp.


Några tulpaner har hittat ut till trädgårdslandet
och trivs bra vid de stationära växtstöden.

Det rekordvarma vädret har gjort att jag börjat extra tidigt med trädgårdslandet
i år. Potatis och lök har redan kommit i jorden och jag har sått lite annat smått
och gott som brukar komma i gång tidigt tex. spenat och lite sommarblommor.
Jag älskar kombinationen blommor och grönsaker och har bla. sått ringblommor
och pionvallmo. De kommer i och för sig även utan min hjälp och likadant är det
med gurkört, krasse och en sorts rödmålla som jag inte heller vill vara utan.


Odlingsplanen för några år sedan.

Förra veckan hade vi ett helt fantastiskt sommarväder och att sätta potatis i
shorts och linne kändes helt OK, ja till och med skönt och mycket ovanligt.
Nu ligger temperaturen runt sju, åtta grader och igår hade vi både snö och
hagel. Vilken tur att jag la band på mig och inte sådde ännu mer. Det är så
tråkigt om fröna dukar under i kylan och man får vänta förgäves.

Ha det så mysigt i kylan alla odlare och alla ni andra.
Jag flyttar inomhus ett tag.

Flitiga Lisa


3 kommentarer:

  1. Jag klickade upp din plan över odlingarna och JISSES så mycket du får plats med. jag förstår att du täckodlar eftersom det är många kvm. Dessutom är det ju en superbra metod om man har tillgång till gräsklipp.

    Och det där med att gräva... eftersom du tillför så mycket organiskt material som nedbrytarna och maskarna drar ner i jorden behövs det väl inte? Bättre att låta dem leva i sin lilla orörda värld...

    Kram Anna Vattenkanna

    SvaraRadera
  2. Vilket enormt trädgårdsland! Kul att se din fina ritning. Själv har jag mest odlat blommor och lite sallad i pallkrage. Ska bli spännande att sätta potatis:)
    Beundrade din fina krans och dekorationen på linne servetterna!
    Tycker mig ana en samlare av Påskliljor;) Kul med olika sortet!! Själv äger jag endast två sorter.
    Ha det gott

    SvaraRadera
  3. Täckodling är smart! I dag ska jag också försöka hinna så.
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera